Klasa I

 

Edukacja polonistyczna:

20.04.2020 r.

  1. Przeczytaj tekst w podręczniku na str. 82, podkreśl wyrazy z dwuznakiem “rz”, “Rz”
  2. Wykonaj ćwiczenia w “Kartach ćwiczeń” str. 74-75
  3. Napisz w zeszycie literkę “rz”, “Rz” oraz podkreślone wyrazy

21.04.2020 r.

  1. Podręcznik str. 88- przeczytaj i podkreśl ołówkiem wyrazy z “h” i “H”

  2. “Kartach ćwiczeń” str. 80-81- uzupełnij

  3. Napisz w zeszycie literkę małego i wielkiego “h”, “H” oraz wyrazy podkreślone w podręczniku

22.04.2020 r.

  1. W tekście podręcznika na str. 92 podkreśl wyrazy z dwuznakiem “ch”, “Ch”, następnie uzupełnij “Karty pracy” str. 84-85

  2. Napisz w zeszycie literkę małego i wielkiego “ch”, “Ch” oraz zdania, które wypowiadają dzieci (podręcznik str. 93)

23.04.2020 r.

  1. Ułóż i napisz w zeszycie po dwa zdania z “ż”, “rz”, “h” i “ch”

  2. Naucz się czytać teksty z podręcznika str. 124

24.04.2020 r.

  1. Zapoznaj się z treścią opowiadania “Rwetest w ogrodzie”- podręcznik str. 94-95

  2. Odpowiedz ustnie na pytania zamieszczone pod opowiadaniem

  3. Wykonaj ćwiczenia w “Kartach ćwiczeń” str. 86-89

  4. Napisz w zeszycie pary wyrazów ( ćwicz. 8 str.88)

 

Edukacja matematyczna:

20.04.2020 r.

  1. Wykonaj polecenia umieszczone w podręczniku na str.64,65

21.04.2020 r.

  1. “Kartach ćwiczeń” str. 59-60

  2. Zapisz w zeszycie trzy dowolne działania

  3. Podręcznik str. 83

22.04.2020 r.

  1. Podręcznik str. 66- obliczenia zapisuj w zeszycie

  2. Podręcznik str.84

23.04.2020 r.

  1. Wykonaj zadania w podręczniku str. 67- obliczenia zapisuj w zeszycie

  2. “Kartach ćwiczeń” str.61

  3. Podręcznik str. 85

24.04.2020 r.

  1. Podręcznik str. 68

  2. “Kartach ćwiczeń” str. 62

  3. ćwicz pamięciowe mnożenie liczb przez 2i 3

  4. Podręcznik str. 86

Edukacja przyrodnicza: -

Edukacja społeczna: -

Edukacja plastyczna:

Przygotuj dużą kopertę ( możesz zrobić z kartki z bloku), w której może się zmieścić twoja dłoń. Narysuj na kolorowym kartonie oczy, uszy, nos, kapelusz podkoszulek i je wytnij. Naklejaj je na kopercie w odpowiednich miejscach. Zrób tez wlosy (z papieru kolorowego, materiału lub wełny) i elementy podkoszulka ( np. guziki kieszonkę). To jest strach na wróble.

Edukacja techniczna :

"Żaba"

Wytnij szeroki pasek z zielonego papieru, dopasuj długość opaski do obwodu swojej głowy. Dwa końce opaski złącz ( spinaczen, zszywaczem lub klejem). Na zielony papier naklej dwa duże zielone koła, które będą oczami żaby. Na każde koło naklej po jednym mniejszym kole w innym kolorze. Następnie w środku mniejszego koła narysuj czarną kredką dużą kropkę. Załóż na głowę. Na pewno super wyglądasz :)

Język angielski:
Temat: My house- Mój dom ( 2 lekcje)

Napisz w zeszycie nazwy pomieszczeń jakie znajdują się w domu.
-house -dom
-living room- salon
-bedroom- sypialnia/pokój
-bathroom- łazienka
-kitchen- kuchnia
-garden- ogród
-door- drzwi
-window- okno
-table- stół
-chair- krzesło

Narysuj w zeszycie swój dom :)

Zajrzyj na stronę pod podanym linkiem i poćwicz nazwy pomieszczeń w domu

https://agendaweb.org/vocabulary/house_furniture-exercises.html (wykonaj tylko zadanie 1)

posłuchaj piosenki


Have fun :)

 

Religia:

Temat: Jezus wstępuje do  nieba.

Uzupełniamy rysunki i zagadki ze str. 96-97

 

Wychowanie fizyczne:

 

Informatyka:

Budowanie scenki w programie Baltie. W trybie " Budowanie" ułożyć scenę: łąka z kwiatami, płotek za którym rosną drzewa.  Obok płotka stoi dziewczynka. Dziewczynka stoi przy lewej stronie sceny. Na niebie widać słońce i chmury. Słońce świeci po prawej stronie sceny. Proszę korzystać ze wszystkich banków z obrazkami. W pracy kopiować obrazki. Można również zastosować swoje pomysły.

 

Klasa II

 Zapraszam klasę 2 na zajęcia na Skype

 

Edukacja polonistyczna:    

20.04.     Temat: Legendy o polskich miastach.

  • przeczytaj wiersz “Legendy polskie” na str.17 w podręczniku

  • odszukaj fragmenty mówiące o znanych ci legendach i rozpoznaj postaci z legend na str.16 w podr.

  • wykonaj zadania w ćwicz. na str.15

  • zapamiętaj skróty wyrazów ze str.16. w podr. i wykonaj zadania w ćwicz. na str.16

  • zadanie dodatkowe - przeczytaj dowolną polską legendę

  • słuchanie średniowiecznej muzyki - You Tube

     

21.04     Temat: Z wizytą w najstarszych miastach Polski.

  • przeczytaj tekst “Wycieczka do Krakowa” oraz informację o najstarszych miastach Polski

  • sprawdź zrozumienie tekstu wykonując zadania w ćwicz. na str.18

  • posłuchaj legendy “Pan Twardowski” na You Tube

  • wykonaj zadania w ćwicz. na str. 17

 

22.04.     Temat: Palcem po mapie.

  • przeczytaj tekst informacyjny o Polsce na str. 20 w podr.

  • wykonaj zadania w ćwicz. na str. 19

  • poznaj zasady pisowni wielką literą w podr. na str. 22

  • wykonaj zadania w ćwicz. na str. 20

 

23.04.     Temat: Stopka królowej Jadwigi.

  • przeczytaj komiks na str.24 w podr. i spróbuj omówić jego treść

  • ułóż wydarzenia chronologicznie, wykonuj zadania na str.21 w ćwicz.

  • przekształć zdania w równoważniki i zapisz je w zeszycie

  • przeczytaj tekst “Jadwiga - kobieta król” na str. 25 w podr.

  • wykonaj zadania na str. 22 w ćwicz.

 

24.04.      Temat: Legenda a baśń.

  • przeczytaj legendę “Łopata małego piekarczyka”

  • ułóż historyjkę obrazkową na str. 23 w ćwicz.

  • poznaj różnice między legendą, a baśnią na str.27 w podr.

  • wykonaj zadania w ćwicz. na str.24

  • ułóż pytania do wywiadu z piekarczykiem

     

Edukacja matematyczna:

20.04.      Temat: Odejmujemy liczby dwucyfrowe.

  • oblicz w pamięci działania z zadania 1 str. 44 w podr.

  • poznaj sposób odejmowania Franka w zad. 2 str.44 podr.

  • wykonaj w zeszycie zadania 3, 4, 5,7 z podr. str.44

  • utrwalaj odejmowanie wykonując zadania w ćwicz. na str.38 -39

 

21.04       Temat: Odejmujemy liczby dwucyfrowe.

  • poznaj sposób odejmowania Zosi w zadaniu 2 str. 46 podr.

  • wykonaj w zeszycie zadania 4, 5, 6, 8 z podr. str. 47

  • utrwalaj odejmowanie w ćwiczeniu na str. 40 - 41

 

22.04.     Temat: Poznaję jednostkę czasu - kwadrans.

  • poznaj kwadrans na str.48. w podr.

  • wykonaj zadania ze str. 48 - 49 podr. (zadanie 2 wykonaj w zeszycie)

  • utrwalaj jednostkę czasu w ćwiczeniu na str. 42

 

23.04.     Temat: Powtarzamy, utrwalamy.

  • powtarzaj poznaną wiedzę, utrwalaj umiejętności wykonując zadania ze str. 50 - 51 w podręczniku, obliczenia zapisuj w zeszycie

  • wykonaj zadania w ćwiczeniu na str. 43

 

24.04      Temat: Rozwiązuję zadania.

  • wykonaj zadania ze str. 52 podr. obliczenia wykonaj w zeszycie

  • rozwiąż zadania na str. 44 w ćwicz.

 

Edukacja przyrodnicza:

Mapa i jej legenda.

  • przyjrzyj się mapie na str. 20 w podr.

  • odszukaj legendę i wykonaj zadania 1 i 6 str. 21 z podr.

Krajobrazy Polski.

  • obejrzyj ilustracje na str. 21 w podr.

  • wykonaj zadania 2, 3, 4, 5 str.21 podr.

         

Edukacja techniczna:

  • przeczytaj informacje o ceramice str.23 podr.

  • wykonaj proste naczynie lub zabawkę z masy solnej, pomaluj lub ozdób dowolnie(zrób zdjęcie i wyślij)

 

Edukacja plastyczna:

  • Projektowanie średniowiecznego grodu - wyklejanie różnymi materiałami (papier kolorowy, bibuła, tkaniny, zapałki, plastelina, patyczki) - zrób zdjęcie i wyślij

 

Język angielski:

Temat: I can swim - umiem pływać
Posłuchaj piosenki - utrwalisz czasownik can - umiem

Napisz w zeszycie nazwy zwierząt:
-monkey- małpa
-bear- niedźwiedź
-tiger-tygrys
-fish-ryba
-bird-ptak
-snake-wąż
-elephant- słoń
-boy- chłopiec

Napisz co potrafią wyżej wymienione zwierzęta:
Monkey can jump- Małpa umie skakać
Bear can swim. - Niedźwiedź umie pływać.

Wejdź na stronę pod podanym linkiem i poćwicz nazwy zwierząt
http://www.carmenlu.com/first/vocabulary/weather1/animals1_2.htm

 

Religia:

Temat: Św. Siostra Faustyna –sekretarka Bożego miłosierdzia.

Zapraszam do oglądania bajki

 

Wychowanie fizyczne:

Zachęcam do ćwiczeń

http://zdjecia.interia.pl/galeria,gcsi,A9D4E5A01AF443560212016AD256EBE56A926EEA#/

 

Informatyka:

Na pulpicie utworzyć folder klasa 2. W folderze zapisywać wszystkie zadane prace z zajęć komputerowych. Zapisane prace będą ocenione gdy uczniowie wrócą do szkoły. Zadanie: W edytorze tekstu wykonać " Ogłoszenie" .Ogłoszenie będzie na temat zagubionej parasolki w kropki. Zastosować poznane narzędzia w edytorze tekstu. Pracę zapisać w utworzonym folderze klasa 2.

 

 

Klasa III

 Zapraszam na Skype

Edukacja polonistyczna: -

Edukacja matematyczna: -

Edukacja przyrodnicza: -

Język angielski
Temat:My hobbies- Moje zainteresowania

Napisz w zeszycie słowa:
go camping- jechać na kemping
go cycling- jeździć na rowerze
go fishing- iść na ryby/wędkować
go hiking- wędrować po górach
go running- iść pobiegać
go swimming- iść popływać

-Wykonajcie zadania które ukryły się pod podanym linkiem ( padlet czyli przygotowane zadanie nie są mojego autorstwa ale mam zgodę ich autora na wykorzysanie, więc nie sugerujcie się ani datą ani nazwą :)

https://padlet.com/joaskahh17/hofb2hb6fyt0?fbclid=IwAR1d8i67dABl8LnjMuoibLZ4xRkzFRXHQZmMYRw29B-x0Jxi226vJ6CqGwQ

 

Informatyka:

  1. Zainstaluj program Libre Office najlepiej ze strony pl.libreoffice.org
  2. Wejdź na stronę https://ebooki.nowaera.pl/nowasp/?_ga=2.219127705.1470911477.1586779294-1593429077.1551290126 tu przejdź do e-booków, zarejestruj się, zaloguj i pobierz e-booka z informatyki

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać

 

Religia:

Zapraszam do oglądnięcia e-katechezy

.be">
.be

 

Wychowanie fizyczne:

Ćwiczmy razem - w tym tygodniu realizujemy nadal ,,AKTYWNI W DOMU”  SZSrzeszow .pl 

Serdecznie zapraszamy chętnych uczniów  na największa lekcje WF-u on-line w środę 22 kwietnia o godz,14 30 Podkarpacki Wojewódzki Szkolny Związek sportowy  w Rzeszowie i@V4 Sport. Fundacja  .Dołącz do imprezy i weź udział w ustanowieniu rekordu świata! zajęcia potrwają około 40 min i są odpowiednie zarówno dla dzieci ,jak i dorosłych. Jeśli podzielasz tę wizję na sport lub chcesz dołącz do społeczności@Vision4 Sport.community

ZAPRASZAMY NA https://facebook.com/events/1080597062310488/

 

Klasa IV

  Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski: 

Temat: Zakręty ortografii. O pisowni przymiotników złożonych.

  1. Przeczytaj w podręczniku na s.96 wiersz pt. "Barwne ptaszki".

  2. Odczytaj z wiersza przymiotniki nazywające kolory, zwróć uwagę na różnice w ich pisowni.

Zapamiętaj, że żółtozielony to określenie jednego koloru- zielonego o odcieniu żółtym; żółto-zielony to określenie dwóch kolorów- żółtego i zielonego.

  1. Przepisz do zeszytu "Zapamiętaj" ze s.97.

  2. Wpisz do zeszytu rozwiązania zadań: 3 i 4.[podręcznik, s.97]

  3. W zeszycie ćwiczeń na s.185-186 rozwiąż zad. 1,2,3 i 5.

 

Temat: Oto moja "brama" do świata wyobraźni. A. Asnyk "Baśń tęczowa".

  1. Przeczytaj w podręczniku na s. 122 "Baśń tęczową".

  2. Przepisz poniższy tekst do zeszytu.

W wierszu osoba mówiąca wspomina, że baśń, która pojawiła się w jej dzieciństwie, przeniosła ją w cudowny świat, w którym porusza się przez całe życie.

Związki frazeologiczne, które warto zapamiętać.

bujać w obłokach- nie liczyć się z realiami, fantazjować, marzyć;

chodzić z głową w chmurach- być marzycielem, fantazjować;

nie stąpać po ziemi- kierować się fantazją, marzeniami;

przemówić komuś do wyobraźni (przemówić do czyjejś wyobraźni) – powiedzieć coś w taki sposób, żeby ktoś się tym przejął, wzruszył, rozczulił;

 puścić, popuścić cugle, wodze wyobraźni – oddać się fantazjowaniu, marzeniom, myśleniu o czymś lub o kimś;

ujrzeć, zobaczyć kogoś, coś oczami wyobraźni – wyobrażać coś sobie, myśleć, marzyć o kimś, o czymś.

       3. Napisz, jak wyobrażasz sobie "zwodzony most tęczy", po którym postać mówiąca przenosi się w "cudowności świat daleki".

  1. Co jest twoją „bramą” do innego świata – świata fantazji, wyobraźni? Przedstaw swoją „bramę” w formie rysunku.

 

Temat: O co chciałbym zapytać Hansa Christiana Andersena - autora znanych baśni?

  1. Przeczytaj w podręczniku na s. 157 wiersz pt. "List do Andersena".

  2. Spróbuj odpowiedzieć na pytania zawarte w zad.1 i 2.

  3. Przepisz poniższy tekst do zeszytu.

Wiersz został napisany w formie listu poetyckiego. Nadawcą wiersza jest czytelnik; może dziecko lub ktoś dorosły, kto wspomina baśnie czytane w dzieciństwie. Odbiorcą jest pisarz, twórca baśni, Hans Christian Andersen. Nadawca listu dziękuje Andersenowi za wzruszenia i przeżycia, jakich dostarczyło mu czytanie baśni. Dziękuje również za ukazanie piękna świata i takich wartości, jak przyjaźń i miłość.

 Postacie wymienione w  wierszu: kominiarczyk, słowik, Królowa Śniegu, żołnierzyk, księżniczka, cień, kaczątko.

Tytuły baśni: Pasterka i kominiarczyk, Słowik, Królowa Śniegu, Dzielny ołowiany żołnierzyk, Księżniczka na ziarnku grochu, Cień, Brzydkie kaczątko.

  1. Napisz list do autora ulubionej baśni. Podziękuj w nim za utwór, który szczególnie lubisz, i wyjaśnij, dlaczego lubisz właśnie tę baśń.

 

Temat : Opowieść o niezwykłym miasteczku. M. Strzałkowska  "Miasteczko".

  1. W podręczniku na s. 161 przeczytaj wiersz "Miasteczko".

  2. Przepisz do zeszytu definicję zdrobnienia  z "Zapamiętaj".

  1. Dopisz zdrobnienia do podanych wyrazów.

WZÓR: góra – górka

 rzeka – ..............................................................................

wieża – ..............................................................................

miasto – ...........................................................................

piętro – ..............................................................................

 rycerz – .............................................................................

córka – ...............................................................................

siódemka – .......................................................................

głowa – ..............................................................................

piątka – ............................................................................

kochany – ..........................................................................

  1. Wypisz z wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej “Królewna” (poniżej) i “Miasteczko” (podręcznik, s. 161) wyrazy z ó i rz wymiennym oraz z ó i rz niewymiennym.

Siedzi królewna wysoko w wieży, a wieża trzysta stopni aż mierzy;

 siedzi królewna w wieży zamknięta, a pod królewną piętrzą się piętra.

Na dole – ludzi olbrzymie mrowie;

dworzanie, straże, słudzy, paziowie i damy dworu oraz rycerze,

 a każdy z troską patrzy na wieżę.

Trzy dni bez przerwy stoją pod wieżą i smutnym wzrokiem wieżę wciąż mierzą.

 Pozadzierali głowy do góry i wypatrują królewskiej córy.

Wtem gdzieś na górze okienko trzaska.

Król woła: – Córko! Zejdź, jeśli łaska!

 – Nie zejdę, tato! Słów twoich szkoda, bo mi się nie chce chodzić po schodach!

Wyrazy z ó wymiennym ....................................................

Wyrazy z ó niewymiennym..................................................

 Wyrazy z rz wymiennym ...........................................................

Wyrazy z rz niewymiennym ...........................................

  1. W zeszycie ćwiczeń na s.48- 49 rozwiąż zad. 20, 21,22 i 23.

 

Temat: Hrabia i chińska herbata, czyli o ch i h.

https://epodreczniki.pl/a/hrabia-i-chinska-herbata-czyli-o-ch-i-h/DySHewB2N                       

 

Matematyka: 

Temat1: Czworokąty- wiadomości wstępne . https://epodreczniki.pl/a/podzial-czworokatow/Da0Bn0MrF

Temat2: Prostokąty i kwadraty. https://epodreczniki.pl/a/prostokaty-i-kwadraty/DFUH6XTJE

Temat3: Równoległoboki i romby. https://epodreczniki.pl/a/wlasnosci-rombu/DVuhrRnPn

 

Język angielski

Good morning!  It’s time for English, so let’s start!

Lesson, 20th April 2020

Subject: Present Simple questions and answers. (Pytania i odpowiedzi w czasie Present Simple.)

WAŻNE: Przed nami kolejne lekcje z Rozdziału 7 - proszę się uczyć systematycznie, ponieważ 4-go maja
napiszecie TEST online z tego działu.

Notebook / Zeszyt - zapisz notatkę:

Pytania w czasie Present Simple możemy podzielić na dwa rodzaje: ogólne i szczegółowe. Pytania ogólne tworzymy umieszczając na początku Does (dla he/she/it) lub Do (dla I/you/we/you/they), później osobę i czasownik (nie wolno dodawać końcówki es/s do czasownika). Odpowiadając na tego typu pytania, zawsze udzielamy krótkich odpowiedzi. W pytaniach szczegółowych musimy na samym początku użyć zaimka pytającego (np. what, how), a później wpisać “does” lub “do”, osobę i czasownik (tutaj również nie dodajemy końcówek). Na takie pytania odpowiadamy pełnym zdaniem, ponieważ podajemy szczegóły.

Przepisz do zeszytu całą pomarańczową ramkę (pytania i odpowiedzi) z podręcznika (p.99).

Workbook / Zeszyt Ćwiczeń: p.62, ex.1, 2, 6 - do przesłaniaTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  

 

Lesson, 22nd April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie. |

Subject: One ticket, please - speaking. (Poproszę bilet - kupowanie biletu wstępu.)

Notebook / Zeszyt: przepisz do zeszytu i przetłumacz fioletową ramkę z podręcznika (p.100), użyj słowniczka (p.103, lesson 7.4), a następnie wpisz:

Money in the UK:

Ł - pound (funt brytyjski)

p - pence (pens)

Prices (Ceny):

Ł 10 → ten pounds

Ł 25 → twenty-five pounds

Ł 4.20 → four pounds twenty (pence)

Ł 8.50 → eight pounds fifty (pence)

Student’s Book / Podręcznik: p. 100 - przeczytaj dialog.

 

Lesson, 24th April 2020

Subject: Amazing animals! - reading. (Niesamowite zwierzęta! - odbiór tekstu czytanego.)

Notebook / Zeszyt: zapisz słówka.

cute - uroczy

dangerous - niebezpieczny

fast - szybki

slow - wolny

strong - silny

ugly - brzydki

big - duży

small - mały

friendly - przyjazny

clever - sprytny

Student’s Book / Podręcznik: p.101 ex.2 (przeczytaj tekst o zwierzętach, a następnie narysuj w zeszycie poniższą tabelę i uzupełnij ją na podstawie tekstu) - zadanie do przesłania Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

eat (jedzą)

drink (piją)

can (potrafią)

like (lubią)

elephants (słonie)

 

 

 

 

giraffes (żyrafy)

 

 

 

 

whales (wieloryby)

 

 

 

 

 

That’s all for this week. Have you got any questions? Just e-mail them to me. Have a great weekend and see you online on Monday! Bye.:) / To już wszystko na ten tydzień. Jeśli macie jakieś pytania, to napiszcie na podany adres e-mail. Miłego weekendu i do zobaczenia online w poniedziałek.

 

Historia:

Temat: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe.

  1. Przeczytaj tekst w podręczniku, dokładnie przeanalizuj infografikę.

  2. Zapamiętaj pojęcia: branka, wojna partyzancka oraz datę powstania styczniowego.

  3. Obejrzyj prezentację o powstaniu styczniowym

  4. Ze strony https://epodreczniki.pl/a/bic-sie-czy-nie-bic/DSi47ouWP wykonaj ćwiczenia  interaktywne nr 1, 2, 3, 4, 5 – wpisz je do zeszytu.

Zdjęcia wykonanych zadań prześlij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Technika:

Temat: Utrwalamy zasady obowiązujące na skrzyżowaniach.

  • wykonaj ćwiczenie 2 ze str.54 oraz ćwiczenie 3 ze str.55

  • rozwiązania napisz w zeszycie i prześlij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Przyroda:

23.04.2020r. czwartek

TEMAT: Układ rozrodczy umożliwia wydawanie na świat potomstwa.

  • Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str. 104-106

  • Zapisz w zeszycie -Jak dbać o układ rozrodczy?

  • Wykonaj Ćwiczenie str. 66-67.

 

24.04.2020r. piątek

TEMAT: Dojrzewanie to czas wielkich zmian.

  • Zapoznaj się ze zmianami fizycznymi i psychicznymi dziewcząt i chłopców. Podręcznik str. 108-110

  • Uzupełnij ćwiczenia str. 68-69

 

Religia:

Temat: Zmartwychwstanie Chrystusa moją mocą w życiu

Zapraszam do oglądnięcia e-katechezy https://padlet.com/kroladam/lh86qbioi8w8ghqt

 

Muzyka: Wiosna w pełni. Posłuchaj odgłosów przyrody. Delektuj się każdym dźwiękiem.

 

Plastyka:W tym tygodniu przypatrzcie się przyrodzie, która budzi się  do życia. Może coś was zachwyci. Miłych wrażeń.

 

Informatyka:

1. Zainstaluj program Libre Office najlepiej ze strony pl.libreoffice.org

2. Wejdź na stronę https://ebooki.nowaera.pl/nowasp/?_ga=2.219127705.1470911477.1586779294-1593429077.1551290126 tu przejdź do e-booków, zarejestruj się, zaloguj i pobierz e-booka z informatyki

 

Wychowanie fizyczne:

Ćwiczmy razem - w tym tygodniu realizujemy nadal ,,AKTYWNI W DOMU”  SZSrzeszow .pl 

Serdecznie zapraszamy chętnych uczniów  na największa lekcje WF-u on-line w środę 22 kwietnia o godz,14 30 Podkarpacki Wojewódzki Szkolny Związek sportowy  w Rzeszowie i@V4 Sport. Fundacja  .Dołącz do imprezy i weź udział w ustanowieniu rekordu świata! zajęcia potrwają około 40 min i są odpowiednie zarówno dla dzieci ,jak i dorosłych. Jeśli podzielasz tę wizję na sport lub chcesz dołącz do społeczności@Vision4 Sport.community

ZAPRASZAMY NA https://facebook.com/events/1080597062310488/

 

Klasa V

  Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski:

  1. Poznam baśń J.Korczaka “ Legenda o pieśni”( na dwie lekcje)

https://epodreczniki.pl/a/perlisty-glos/DT08b93ol

Przeczytaj tekst. Wykonaj ćwicz. 5 i 6 do zeszytu. Narysuj w zeszycie schemat z ćwicz. 9 jako utrwalenie.

       2. Jakie środki poetyckie zastosował J.Tuwim w wierszu “ Mowa ptaków”? ( na dwie lekcje)

Przeczytaj tekst wyraźnie i wyraziście co najmniej dwa razy.

Wypisz z wiersza rzeczowniki dźwiękonaśladowcze oraz wersy, w których celowo powtarzają się głoski lub występują wyrazy oddające dźwięki natury. Zapisz definicję wyrazu dźwiękonaśladowczego do zeszytu.

       3.Marzenia i ...koń trojański. https://epodreczniki.pl/a/marzenia-sie-spelniaja/D11d1HgoL

Ćwiczenie czytania ze zrozumieniem.

Rozwiąż test czytania ze zrozumieniem i sprawdź się. W zeszycie zapisz hasło “poliglota” zawarte w Ciekawostce ( pod tekstem).Proszę przesłać do niedzieli notatkę z pierwszego tematu. POZDRAWIAM

 

Matematyka:

Temat1: Czworokąty- wiadomości wstępne . https://epodreczniki.pl/a/podzial-czworokatow/Da0Bn0MrF

Temat2: Prostokąty i kwadraty. https://epodreczniki.pl/a/prostokaty-i-kwadraty/DFUH6XTJE

Temat3: Równoległoboki i romby. https://epodreczniki.pl/a/wlasnosci-rombu/DVuhrRnPn

 

Język angielski:

Good morning! It’s time for English. Are you ready? Let’s start!

 

Lesson, 20th April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: Buying a ticket - speaking. (Kupowanie biletu na pociąg.)

Student’s Book / Podręcznik: p.100

Notebook / Zeszyt: przepisz i przetłumacz dialog z fioletowej ramki (p.100), użyj słownika p. 103 lesson 7.4., a następnie zapisz:

Ł - pound - funt brytyjski

p - pence - pens

Prices (Ceny)

Ł 0.50 fifty pence

Ł 7.25 seven pounds twenty-five (pence)

Ł 10.50 ten pounds fifty (pence)

Workbook / Zeszyt Ćwiczeń: p.62 ex. 1, 2.

 

Lesson, 22nd April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: Antarctic adventure - reading. (Arktyczna przygoda - odbiór tekstu czytanego.)

 

Notebook / Zeszyt: zapisz słówka.

adventure - przygoda

journey - podróż

dangerous - niebezpieczna/y

difficult - trudna/y

Student’s Book / Podręcznik:

  1. 103 lesson 7.5 - wpisz do zeszytu słówka z tej części słownika wraz z tłumaczeniem,

  2. 101, text - przeczytaj tekst na temat arktycznej przygody,

  3. 101, ex.3 - wykonaj w zeszycie zadanie 3 (uzupełnij zdania informacjami z tekstu)

 

Lesson, 24th April 2020

Subject: A postcard from holiday - writing. (Pocztówka z wakacji - wypowiedź pisemna.)

 

Zajrzyj na stronę https://speakin.pl/pocztowka-po-angielsku/#1  , a następnie:

  • przepisz do zeszytu elementy składające się na pocztówkę (punkty 1-7),

  • przeczytaj przykłady pocztówek (po angielsku i po polsku).

Na podstawie tych wszystkich informacji oraz przykładu pocztówki z podręcznika (p. 102) napisz własną pocztówkę z wakacji i prześlij tekst do 28-go kwietnia (wt) Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

That’s all for this week. Have you got any questions? Just e-mail them to me. Have a great weekend and see you online on Monday! Bye.:) / To już wszystko na ten tydzień. Jeśli macie jakieś pytania, to napiszcie na podany adres e-mail. Miłego weekendu i do zobaczenia online w poniedziałek.

 

Historia:

Temat: Kościół w średniowieczu.

Skorzystaj ze strony https://epodreczniki.pl/a/ludzie-modlitwy---mnisi/DuY2MNVnp

- przeczytaj teksty,

-  przeanalizuj ilustrację Życie w klasztorze,

- wirtualnie zwiedź średniowieczne opactwo

- wykonaj ćwiczenia interaktywne

- ćwiczenie 6 z Podsumowania wpisz do zeszytu.

 

Temat: Sztuka epoki średniowiecza.

  1. Obejrzyj prezentację  pt. Kultura i sztuka średniowiecza https://prezi.com/hltgifgjzaxs/kultura-i-sztuka-sredniowiecza/

  2. W podręczniku (str. 154-155) dokładnie przeanalizuj infografikę na temat stylu romańskiego

    i gotyckiego.

  3. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń (str. 84-85)

 

Biologia:

Temat: Utrwalenie wiadomości o organach roślinnych.

1.Obejrzyj lekcje na stronach https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,biologia-31032020-lekcja-1,47340622 oraz https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,biologia-07042020-lekcja-1,47415947

2.Utrwal wiadomości z tego działu.

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Geografia:

Temat: Strefy klimatyczne i krajobrazowe na Ziemi.

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika (str. 108-112), przeanalizuj mapę i ilustracje.

  2. Porównaj informacje zawarte na mapach (str. 108 i 110), do każdej strefy klimatycznej dopisz charakterystyczny dla niej typ krajobrazu. Uzupełnij tabelę według wzoru.

Strefa klimatyczna

Strefa krajobrazowa

klimatów równikowych

wilgotne lasy równikowe

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zapoznaj się z materiałami na stronie https://epodreczniki.pl/a/przeglad-stref-krajobrazowych-ziemi/DATn9FzVG

- wysłuchaj audiobook ( rozdział 1 i 2)

- wykonaj zadania interaktywne

- ze słowniczka przepisz pojęcia: sawanna, step, tajga, tundra

  1. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1-5 ze str. 65-66.

Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy dobrze wykonałeś zadania, prześlij zdjęcia na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Technika: Temat: Właściwości i zastosowanie tworzyw sztucznych.

  • przeczytaj informacje na str. 37-39

  • zrób notatkę w zeszycie według punktów: 1. Właściwości tworzyw 2. Zastosowanie tworzyw

  • wykonaj ćw. 3, 4

  • przypominam o wysyłaniu zdjęć zaległych prac na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Religia:

Temat: Święty Franciszek pokazuje jak szczęśliwa jest droga błogosławieństw.

Na podstawie podręcznika uzupełniamy karty pracy.

 

Muzyka:   Wiosna w pełni. Posłuchaj odgłosów przyrody. Delektuj się każdym dźwiękiem.

 

Plastyka:W tym tygodniu przypatrzcie się przyrodzie, która budzi się  do życia. Może coś was zachwyci. Miłych wrażeń.

 

Informatyka:

Temat: Wprowadzenie do prezentacji multimedialnej

1.Przeczytaj w e-booku Nowej Ery str.63-69 temat wprowadzający do tworzenia prostych prezentacji.

2.Wykonaj pokazaną tam prezentację w Power Poincie lub w ściągniętym Libre Office Impress (ma troszkę inny układ ale dasz radę)

3.Możesz też obejrzeć filmik na stronie http://www.mamkomputer.info/power-point-tworzenie-prezentacji/  

 

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Wychowanie fizyczne:

Ćwiczmy razem - w tym tygodniu realizujemy nadal ,,AKTYWNI W DOMU”  SZSrzeszow .pl 

Serdecznie zapraszamy chętnych uczniów  na największa lekcje WF-u on-line w środę 22 kwietnia o godz,14 30 Podkarpacki Wojewódzki Szkolny Związek sportowy  w Rzeszowie i@V4 Sport. Fundacja  .Dołącz do imprezy i weź udział w ustanowieniu rekordu świata! zajęcia potrwają około 40 min i są odpowiednie zarówno dla dzieci ,jak i dorosłych. Jeśli podzielasz tę wizję na sport lub chcesz dołącz do społeczności@Vision4 Sport.community

ZAPRASZAMY NA https://facebook.com/events/1080597062310488/

 

 

            Klasa VI

  Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski:

  1. Jakie wyrazy zastępuje zaimek?( na dwie lekcje).

  • Przeczytaj i zapamiętaj wiadomości o zaimku na str. 227 i 228 - zrób notatkę w zeszycie w dowolny sposób.  Korzystając z podręcznika wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania `69,70 71,72,73,74.

        2. Bibliofil w pizzerii.( dwie lekcje)

  • Przeczytaj z podręcznika test pt.” Język Trolli” str.221. W zeszycie napisz plan wydarzeń. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zadania 92,94 str.53,54.

         3.Kwestia czasu.https://epodreczniki.pl/a/kwestia-czasu/DMA2nvaTo

  • Przeczytaj wiersz i wykonaj do zeszytu ćwicz. 5,7,9.

Proszę przesłać do niedzieli ćwiczenia z pierwszej lekcji. POZDRAWIAM

 

Matematyka:

Temat: Redukcja wyrazów podobnych.

  • Przeglądnij przykłady w podręczniku na str. 188
  • W zeszycie zrób zadanie 1 ze str.190
  • W ćwiczeniach  str. 93 cw.1 i 2

Temat: Redukcja wyrazów podobnych.

  • Przeanalizuj przykłady w podręczniku na str. 189 na dole strony

  • Obejrzyj filmik

  • W zeszycie zrób zadanie 8 i 9 na str. 191

 

  • W ćwiczeniach str,93 ćw. 3

Temat: Upraszczanie wyrażeń algebraicznych (2 lekcje)   

  • Przeanalizuj przykłady w podręczniku na str. 189 na górze strony
  • W zeszycie wykonaj zad. 5 i 6 na str. 191oraz zad. 12 i 13 na str. 192

 

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Język angielski:

Subject: Instrukcja przygotowania posiłku.

Podręcznik str. 88 , zaczynamy od zad.5 przeczytajcie przepis na szarlotkę, potem na podstawie tego przepisu i przepisu na tosty francuskie ( zeszyt ćwiczeń str. 55 zad. 4) w zeszycie napiszecie swój przepis na ulubiona potrawę która umiecie przygotować krok po kroku.

  • link do słuchania udostępnię na Discord.

Subject: Revision- powtórzenie wiadomości (2 lekcje)

W podręczniku na str. 90-91 wykonujecie zadania podsumowujące wiadomości z tego działu, rozwiązania zapisujecie w zeszycie.

Pozostałe wytyczne na discord- ZAPRASZAM

  • Informacje o waszych postępach prześlijcie na mój adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Historia:

Temat: Konstytucja 3 maja – dzieło polskiego oświecenia.  

(Temat na 2 lekcje)

  1. Skorzystaj ze strony https://epodreczniki.pl/a/dlaczego-o-przyczynach-uchwalenia-konstytucji-3-maja/D1Bo1e3Bl - przeczytaj Wstęp, wysłuchaj audiobook oraz wywiad z historykiem

           - ze słowniczka przepisz definicję Sejmu Wielkiego i Konstytucji 3 maja

  1. Obejrzyj filmik

  2. Z podręcznika tradycyjnego:

          - wypisz postanowienia Konstytucji 3 maja,

          - wyjaśnij kiedy iw jakim celu zawiązano konfederację targowicką

          - wyjaśnij kto i kiedy dokonał II rozbioru Rzeczypospolitej

 

Biologia:

Temat: Przegląd i znaczenie płazów

 

Obejrzyj filmiki i zdjęcia ze strony

oraz https://epodreczniki.pl/a/plazy/DuKeftL3B

Przeczytaj w podręczniku rozdział ze str.97-101

W zeszycie zrób notatkę:

1.Podział płazów: (podaj przynajmniej dwóch przedstawicieli i cechy charakterystyczne każdej grupy)

-ogoniaste

-bezogonowe

-beznogie.

2.Znaczenie płazów: (wypisz po pauzach)

a)w przyrodzie

b)dla człowieka

3.Co zagraża płazom? (wymień po pauzach)

W ćwiczeniach Str. 82 i 83

 

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Geografia:

Temat: Środowisko przyrodnicze i ludność Europy – podsumowanie.

Powtarzamy materiał z działu III.

W tym celu:

  1. Przeczytaj Podsumowanie - podręcznik, str. 91-92, w zeszycie pisemnie wykonaj zadnia 2, 4 i 5 ze str. 93 – 94, pozostałe wykonaj ustnie.

 

W utrwaleniu wiedzy pomogą ci informacje i zadania interaktywne ze stron:

https://epodreczniki.pl/a/procesy-urbanizacji-w-europie-zachodniej-paryz---swiatowa-metropolia/D2zeIJiXa

https://epodreczniki.pl/a/zroznicowanie-typow-klimatu-w-europie/DfGdUWZVM

 

Zdjęcia wykonanych zadań prześlij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Technika:

Temat: Dokumentacja techniczna

  • przeczytaj informacje na str. 40
  • napisz w zeszycie w punkcie 1 - co to jest rysunek techniczny i kto go stosuje, a w punkcie 2-  czego możemy się dowiedzieć z dokumentacji technicznej

Przypominam o wysyłaniu zdjęć zaległej pracy (świecąca kula) oraz dowolnej notatki na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Religia:

Temat: Świadkowie wiary w Polsce wczoraj i dziś

Zapraszam do oglądnięcia e-katechezy  https://padlet.com/kroladam/ossyjrejc7j0p65h

 

Muzyka: Wiosna w pełni. Posłuchaj odgłosów przyrody. Delektuj się każdym dźwiękiem.

 

Plastyka:W tym tygodniu przypatrzcie się przyrodzie, która budzi się  do życia. Może coś was zachwyci. Miłych wrażeń.

 

Informatyka:

Temat: Komunikaty w programie Scratch.

  1. Zainstaluj program Scratch np. ze strony https://scratch.mit.edu/download

  2. Obejrzyj filmiki wprowadzające do zainstalowanego programu na stronie https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie-do-srodowiska-scratch/D1FrMtOdo

  3. Przeczytaj z e-booka Nowej Ery rozdział na str 64-71 i wykonaj w zainstalowanym programie podane tam komunikaty

 W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Wychowanie fizyczne          

Ćwiczmy razem - w tym tygodniu realizujemy nadal ,,AKTYWNI W DOMU”  SZSrzeszow .pl 

Serdecznie zapraszamy chętnych uczniów  na największa lekcje WF-u on-line w środę 22 kwietnia o godz,14 30 Podkarpacki Wojewódzki Szkolny Związek sportowy  w Rzeszowie i@V4 Sport. Fundacja  .Dołącz do imprezy i weź udział w ustanowieniu rekordu świata! zajęcia potrwają około 40 min i są odpowiednie zarówno dla dzieci ,jak i dorosłych. Jeśli podzielasz tę wizję na sport lub chcesz dołącz do społeczności@Vision4 Sport.community

ZAPRASZAMY NA https://facebook.com/events/1080597062310488/

 

Klasa VII

  Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

Język polski:  

Temat : Być  wolnym, być u siebie. M.  Hemar " Modlitwa".

  1. Przeczytaj w podręczniku na s.47 wiersz M. Hemara "Modlitwa".

  2. Przepisz do zeszytu definicję aluzji.

  3. Jak może się przejawiać postawa patriotyczna, gdy żyjemy we własnym kraju, a jak, gdy przebywamy poza nim, na przykład na emigracji? Podaj przykłady.

                                 

                               PRZEJAWY POSTAWY  PATRIOTYCZNEJ

 gdy żyjemy w swoim kraju                                           gdy żyjemy poza swoim krajem

 

 

W wierszu M. Hemara  występuje podmiot zbiorowy- ludzie przebywający z dala od ojczyzny. Zwracają się do Boga, prosząc o wsparcie w walce o wolność, ponieważ ich ojczyzna jest w niewoli.

Podmiot liryczny wymienia następujące przewinienia Polaków wobec ojczyzny:

  • niedocenianie łaski życia w wolnym kraju;

  • zaprzestanie trudu utrzymywania wolności;

  • kochanie ojczyzny tylko od święta, powierzchownie;

  • liczenie na cud, na działanie sił zewnętrznych.

 Prośby osoby mówiącej sygnalizowane czasownikami przywróć i spraw:

 Nie wracaj darowanej. Przywróć zasłużoną – przywróć nam ojczyznę, której wolność sami wywalczymy.

 Spraw, by wstała o własny wielki trud oparta – by wolność była efektem wielkiego trudu obywateli. By drogo kosztowała, drogo zapłacona – by wolność wiele kosztowała, przez to była cenna.

 Żebyśmy już wiedzieli, jak wiele jest warta – by Polacy mieli świadomość wartości wolności.

By już na zawsze była w każdej naszej trosce – by doceniali ojczyznę zawsze i wszędzie.

By wnuk, zrodzon w wolności, wiedział, co to znaczy / Być wolnym – by przyszłe pokolenia żyły w wolnej ojczyźnie i umiały to docenić.

 

Temat:  Czy można usprawiedliwić kłamstwo ? Z panem Blakim rozważamy  problemy etyczne.

  1. Przeczytaj w podręczniku na s.81-85 frag. komiksu "Pan Blaki. O kłamstwie".
  2. Przypomnij sobie przysłowia i frazy dotyczące kłamstwa, na przykład:

  • Kłamstwo ma krótkie nogi.

  • Najgorsza prawda jest lepsza od najpiękniejszego kłamstwa.

  • Kłamstwo przeminie, prawda nie zginie.

Kłamstwo jest jak śnieżna kula, im dłużej się toczy, tym jest większe.

  1. Uporządkuj informacje związane z sytuacją przedstawioną w komiksie.

KOGO POZNAJEMY?

GDZIE ZNAJDUJĄ SIĘ BOHATEROWIE?

CO ROBIĄ?

O CZYM ROZMAWIAJĄ?

  1. Zacytuj wskazówki dotyczące kłamstwa, które wypowiada bohater. Dopisz do nich swoje dwie propozycje.

  2. Zapisz po jednym argumencie w dyskusji na temat: Czy komiks jest odpowiednią formą do rozważań o charakterze etycznym.

Argument  na tak:

Argument na nie:

  1. Przeczytaj "Mam pojęcie" na s.86.

 

Temat: Opowiadać ciekawie. Opowiadanie jako pisemna forma wypowiedzi.      

  1. Przeczytaj opowiadanie pt. " Do zakochania jeden krok..."

        Był ciepły majowy wieczór. W ogóle nie chciało mi się wracać do domu. Spędziłem u kolegi kilka godzin, odrabiając matmę, a później rozgryzając nową grę komputerową, ale zrobiło się już późno i trzeba było się pożegnać. A szkoda... Tak świetnie zapowiadała się fabuła tej gry, tym bardziej, że była oparta na wydarzeniach z najnowszej bestsellerowej książki. No trudno, umówiłem się z Marcinem na piątkowe popołudnie. W ten sposób rozpoczniemy weekend!

        Tak rozmyślając, mijałem osiedlowy skwerek, o tej porze pełen młodzieży, która korzystając z pierwszych wiosennych, ciepłych wieczorów, wyległa na podwórka. To stało się nagle. Siedziała na ławce i była olśniewająca: jasne włosy lekko opadały na twarz, ogromne niebieskie oczy wpatrzone w przestrzeń, lekki, tajemniczy uśmiech. Nigdy jej tu nie widziałem. Ciekawe, kto to taki. Miałem parę sekund, żeby coś wymyślić. Czułem, że bardzo chcę ją poznać. Tu i teraz! Natychmiast!

        Stałem tuż obok ławki i wpadłem na genialny pomysł: upuściłem zeszyty wprost do kałuży. Bajkowa królewna spojrzała na mnie nieśmiało, uśmiechnęła się lekko i podniosła z ławki. – Zbieraj szybko, bo przemokną – powiedziała. „No to koniec! Jaki ona ma głos: aksamitny, delikatny” – myślałem, czerwieniąc się i podnosząc z ziemi kartki z dopiero co odrobionymi u Marcina zadaniami z matmy. – Ale pech – żaliłem się – przecież nie zdążę już tego przepisać! – Daj spokój – usłyszałem – nie jest tak źle. Ja niedawno utopiłam w wannie wypracowanie z polaka. Uśmiechnąłem się. Na dokładkę miała poczucie humoru. – Hubert – przedstawiłem się, wyciągając rękę. – Iwona. Ruszyliśmy razem w stronę pobliskich bloków. Rozmowa potoczyła się gładko. Iwona mieszkała na naszym osiedlu od niedawna, przeprowadziła się tutaj z innej części miasta. Okazało się, że czytamy te same książki, słuchamy podobnej muzyki. Mówiła do mnie, a ja czułem, jakbym znał ją od dawna. Nie miałem wątpliwości, że spróbuję się z nią spotkać jeszcze raz. Może zaproponować kino? A może kręgle? Wtedy zobaczyłem moją babcię. Właśnie wysiadła z autobusu i z ciężkimi siatkami szła w kierunku domu. – No tak, jak zwykle – westchnąłem. Babcia pomagała nam, jak potrafiła. Teraz też na pewno zrobiła pierogi i właśnie je przywiozła. – Poczekaj moment, tylko pomogę tej pani – rzuciłem w stronę Iwony. – Zaraz wracam. – Jak to? Jakiś babsztyl jest ważniejszy ode mnie? – warknęła moja piękność. Stanąłem jak wryty. Przesłyszałem się? Coś pomyliłem? To ona?

        Tak, to ta sama osoba: jasne włosy opadające na twarz, ogromne niebieskie oczy, ale uśmiech... co z uśmiechem? Wszystko minęło – muzyka, wspólne lektury, kręgle. A byłem tak blisko... jeden krok do zakochania.

  1. Zwróć uwagę, że tytuł opowiadania może sugerować jego temat.  Tytuły często bywają metaforami, związkami frazeologicznymi, grą słów albo też wprost mówią o temacie opowiadania. Wstęp ( pierwszy akapit) to  zarys sytuacji, określenie czasu i miejsca zdarzeń, pojawienie się narratora i jednocześnie bohatera opowiadania.  Jest to jedynie przykład opowiadania i może być tak, iż informacje o czasie czy miejscu zdarzeń pojawiają się w dalszych partiach tekstu. W drugim akapicie  rozpoczyna się właściwa akcja opowiadania – pojawia się nowa bohaterka, krótki opis jej wyglądu. Wypowiedzenia: „Tu i teraz!”, „Natychmiast!” dynamizują akcję. Wprowadzony do opowiadania dialog sprawia, że tekst jest atrakcyjniejszy, powoduje, że opowiadanie staje się bardziej dynamiczne. Akcja opowiadania się rozwija, zmierzając do punktu kulminacyjnego. – No tak, jak zwykle – westchnąłem. Babcia pomagała nam, jak potrafiła. Teraz też na pewno zrobiła pierogi i właśnie je przywiozła. – Poczekaj moment, tylko pomogę tej pani – rzuciłem w stronę Iwony. – Zaraz wracam. – Jak to? Jakiś babsztyl jest ważniejszy ode mnie? – warknęła moja piękność. Stanąłem jak wryty. Przesłyszałem się? Coś pomyliłem? To ona? Tak, to ta sama osoba: jasne włosy opadające na twarz, ogromne niebieskie oczy, ale uśmiech... co z uśmiechem? Wszystko minęło – muzyka, wspólne lektury, kręgle. A byłem tak blisko... jeden krok do zakochania. Zakończenie opowiadania, rozwiązanie akcji.

       3. Przepisz do zeszytu  elementy, z których składa się opowiadanie:

  • czas i miejsce akcji;

  • narrator trzecio- lub pierwszoosobowy,bohaterowie;

  • opis bohaterów, miejsc, pomieszczeń, krajobrazów, opis uczuć wewnętrznych;

  • dialog lub też monolog bohaterów;

  • zawiązanie akcji, wydarzenia, które posuwają akcję do przodu, rozwiązanie akcji.

       4. Rady dla piszących opowiadanie

  • Na początku ustal plan wydarzeń.

  • Wydarzenia przedstawiaj w logicznym ciągu; możesz zastosować retrospekcję, to znaczy opowiadać o minionych wydarzeniach.

  • Używaj czasowników – dynamizują akcję opowiadania.

  • Wprowadź postać narratora. Może występować w trzeciej osobie (wtedy wie wszystko o bohaterach i jest obiektywny) lub w pierwszej osobie (wtedy jest uczestnikiem lub świadkiem wydarzeń, jest subiektywny i opisuje świat ze swojego punktu widzenia).

  • Pamiętaj o kompozycji – opowiadanie powinno zawierać: początek, rozwinięcie i zakończenie.

  • Unikaj powtórzeń.

  • Stosuj dialog i opis.

  • Jeżeli wprowadzasz dialogi, rozpoczynaj je od nowej linijki i od myślników. W wypowiedziach bohaterów stosuj znaki interpunkcyjne: wykrzykniki, znaki zapytania, wielokropki, pauzy, średniki, dwukropki.

  • Dbaj o to, by tekst był jasny i przejrzysty.

  • Nowe myśli zaczynaj od nowego akapitu.

  • Nie mieszaj czasów – pisz o wydarzeniach albo tylko w czasie przeszłym, albo tylko w czasie teraźniejszym.

  • Stosuj zróżnicowane słownictwo. W razie potrzeby korzystaj ze słownika synonimów lub słownika wyrazów bliskoznacznych.

  • Dbaj o estetykę pracy (czytelny zapis).

    5. Napisz opowiadanie pt : „Spotkanie Iwony i Huberta po latach”.

Opowiadanie prześlij na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Matematyka:

  1. Temat: Wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias

  •  Obejrzyj filmik na stronie
  •  Przeanalizuj Przykład 1 z podręcznika str. 162
  •  W zeszycie
  • Str. 162 zad. 2 i 3(z ułamkami)
  • Str. 162 zad.4

 

  1. Temat: Utrwalenie wiadomości z wyrażeń algebraicznych (3 lekcje)

     

  • Dla przypomnienia obejrzyj filmiki:

 

 W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Język angielski:

Good morning, everyone! Before we start, please watch a short video about how to learn effectively:

https://youtu.be/_3lzcsj7-Vo

 

And now, let’s move on to our lessons!

Lesson, 20th April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: Revision - Unit 7. (Powtórzenie wiadomości z Rozdziału 7.)

Student’s Book / Podręcznik:

  1. 90 ex. 5 - zapisz do zeszytu zdania porównujące sklepy przedstawione w tabeli, użyj przymiotników z nawiasów i konstrukcji: stopień wyższy + than lub (not) as + stopień równy + as. Przed wykonaniem zadania, radzę poczytać notatkę z zeszytu na temat przymiotników.

Workbook / Zeszyt Ćwiczeń: p. 84 ex. 1, 2

For Active Learners / Dla Chętnych: ćwiczenia z zestawu “Zakupy” na koncie klasowym w Aplikacji Quizlet.

https://quizlet.com/pl/498741971/zakupy-flash-cards/

 

Lesson, 22nd April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: Where can you buy a town? - culture and skills. (Gdzie można kupić miasto? - rozwijanie umiejętności językowych.)

Student’s Book / Podręcznik:

  1. 92, text - przeczytaj tekst i wypisz do zeszytu nowe dla Ciebie słowa, w tłumaczeniu słówek pomogą Ci słowniki multimedialne np: https://www.diki.pl/ , https://pl.bab.la/  , https://ling.pl/

Notebook / Zeszyt: odpowiedz pełnym zdaniem na pytania z podręcznika p.93 ex. 2

 

Lesson, 24th April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: Jobs - vocabulary. (Zawody - wprowadzenie słownictwa.)

 

WAŻNE: Dziś zaczynamy Rozdział 8 - uczcie się systematycznie, ponieważ 15-go maja napiszecie TEST z tego działu.

 

Notebook / Zeszyt: przepisz i przetłumacz słownictwo z ramek podręcznika p. 94 ex.1, p. 95 ex.7

Quizlet App: sprawdź się wykonując zadania z zestawu “Zawody” dostępnego na koncie klasowym Quizlet https://quizlet.com/pl/498871262/zawody-flash-cards/

For Active Learners / Dla Chętnych: zadania w Zeszycie Ćwiczeń p. 88 ex. 1, 2, 3.

That’s all for this week. Any questions? If so, just e-mail them to me. Have a great weekend and see you online on Monday! Bye.

 

Język niemiecki:

23.04.2020      Podręcznik str.91 zad.3, 4

Thema: Reflexiveverben  /  Czasowniki zwrotne

Zapisz do zeszytu:

Sich waschen – myć się , sich freuen – cieszyć się , sich treffen -  spotykać się , sich interessieren- interesować się , sich kämmen – czesać się, sich befinden – znajdować się

Odmiana czasowników zwrotnych

Sich treffen

Ich treffe mich                                   wir treffen uns

Du triffst dich                                    ihr trefft euch

Er/sie /es trifft   sich                         sie/Sie treffen sich

Jak na pewno zauważyliście oprócz czasownika odmienia się też zaimek zwrotny(się) przez osoby. Zwróćcie uwagę na kolejność w zdaniu.

Wir treffen uns am Nachmittag.

Du interessierst dich für Kunst.

Kämmt ihr euch am Morgen?  (W zdaniach pytających zaimek zwrotny stoi po podmiocie)

Wykonaj zadanie 3 str.91 do zeszytu a zad. 4 wykonaj ustnie.

 

24.04.2020

Thema: Vor der Imbissbude   / Przed budką z jedzeniem             Podręcznik str.91 zad.1, 5

I.Zapisz do zeszytu:

Gesund- zdrowy, ungesund – niezdrowy, die Imbissbude- budka z jedzeniem, zu Hause- w domu

II.Przeczytaj wpisy na forum w zad.1 str.91 a następnie popraw ustnie błędne informacje.

III. Zad.5 Napisz gdzie i co lubisz jeść.

 

Historia:

Temat: Pierwsza wojna światowa na ziemiach polskich.

  1. Obejrzyj film „Straszna wojna”

    opowiadający

    o I wojnie na ziemiach polskich, najważniejsze etapy walk /wydarzenia zanotuj w zeszycie.

  2. Przeczytaj tekst w podręczniku (str. 170-174), zwróć uwagę na formacje polskie u boku państw centralnych oraz ententy (Kompania Kadrowa, Brygady Legionów Polskich, Legion Pułaski, Błękitna Armia) i ich działania.

  3. Wykonaj zadania 1-5 w zeszycie ćwiczeń (str.76-77).

Dla zainteresowanych:

- strona https://histmag.org/I-wojna-swiatowa-na-ziemiach-polskich-11501, dowiesz się o wydarzeniach
 I wojny na terenie Galicji

 

Temat: Twierdza Przemyśl w I wojnie światowej.

1.Obejrzyj film o twierdzy Przemyśl

2.W zeszycie zanotuj najważniejsze informacje na temat oblężeń twierdzy.

3.Odwiedź stronę http://visit.przemysl.pl/item/category/108 i obejrzyj zachowane forty Twierdzy Przemyśl.

 

Biologia:

  1. Temat: Budowa i rola układu nerwowego.

Przeczytaj temat z podręcznika str.173-175 oraz obejrzyj zdjęcia i filmiki znajdujące się na stronie https://epodreczniki.pl/a/uklad-nerwowy/D10MW9iVy. Wykonaj znajdujące się na końcu lekcji zadania interaktywne.

W zeszycie w punktach zapisz:

      1.Zadania układu nerwowego (wypisz 3)

      2.Budowa układu nerwowego:

           a)ośrodkowy układ nerwowy (wypisz elementy i funkcje)

           b)obwodowy układ nerwowy (wypisz elementy i funkcje)

      3. Budowa neuronu (przerysuj neuron i podpisz jego elementy ze strony 175, prawy górny róg)

 

  1. Temat: Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy

W zeszycie ze str. 173

      1.Podział układu nerwowego ze względu na sposób funkcjonowania:

           a)Somatyczny układ nerwowy (podaj jego funkcje)

           b) Autonomiczny układ nerwowy (podaj jego funkcje)

                 -współczulny

                 -przywspółczulny

  1. Odpowiedz na pytanie 5 ze str. 176 i przeczytaj informacje z tej strony

  2. Przerysuj tabelkę ze str. 173

W ćwiczeniach - str.88 i 89

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Geografia:

Temat: Jakie są warunki rozwoju rolnictwa?

1.Zapoznaj się z informacjami na stronie https://epodreczniki.pl/a/czynniki-rozwoju-rolnictwa-polski/DPi0GMflE. Jako notatkę do zeszytu przepisz pięć pierwszych „kropek” z Podsumowania

2.Po przeczytaniu tekstu w podręczniku, w zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1-3 ze str. 78-79.

Dla chętnych do rozwiązania quiz https://quizizz.com/admin/quiz/5c70520aaf7f26001ca70f68/warunki-rozwoju-rolnictwa

 

Temat: Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce.

1.Zapoznaj się z informacjami na temat roślin uprawianych w Polsce https://epodreczniki.pl/a/rozmieszczenie-upraw-na-terenie-polski/DdXXMlxIp

Następnie wykonaj polecenie 10.1, tj. uzupełnij tabelkę w zeszycie.

2. Przeanalizuj informacje o hodowli w Polsce https://epodreczniki.pl/a/chow-i-hodowla-zwierzat-w-polsce/DwN790Alx

Następnie wykonaj w zeszycie polecenie 9.1 (tabelka).

Zdjęcia tabelek prześlij do sprawdzenia.

Przypominam o projekcie!

 

Fizyka: (blok dwugodzinny)

  • Temat: Druga zasada dynamiki Newtona

Pomoce: podręcznik str. 169, strona: epodreczniki.pl

Proszę zapoznać ze zrozumieniem się z treścią (rozwiązywanie zadań związanych z ruchem j. przyspieszonym):

Link: https://epodreczniki.pl/a/druga-zasada-dynamiki-newtona/DjXDtCqmC

Filmik ilustrujący:     

                              

Ćwiczenia na stronie proszę pominąć, proszę skupić uwagę na filmach powyższych ilustrującym II zasadę dynamiki.

Nowe pojęcia:

  1. jednostka siły niuton 1N=1kg* m/s2,

  2. przyspieszenie ziemskie g=9,81m/s2

 

Przykład rozwiązania zadania: podręcznik strona: 173

  • Oblicz wartość przyspieszenia doznawanego przez ciało o masie 5 kg, jeżeli na ciało to działa siła F o wartości 30 N. (podpowiedź)

  • Siła działająca na ciało o masie m = 30 kg w czasie 30 s spowodowała zmianę prędkości tego ciała od V1  = 20 m/s do V2  = 60 m/s. Oblicz wartość siły działającej na to ciało. Siły tarcia pomijamy. (podpowiedź)

  • Ciało o masie 5 kg, początkowo znajdujące się w spoczynku, pod wpływem pewnej siły uległo przemieszczeniu 100 m w czasie 10 s. Oblicz wartość siły działającej na to ciało. Siły tarcia pomijamy. (podpowiedź)

Proszę tradycyjnie notatkę i na maila

 

Chemia:

Temat do realizacji bieżącej: „Dwutlenek węgla (tlenek węgla (IV)) – składnik powietrza o zmiennej zawartości” – temat na 21.04

Materiał do notatki – z podręcznika oraz ze strony internetowej:

https://epodreczniki.pl/a/wlasciwosci-tlenku-weglaiv/DhbJALC4k  - polecam, dużo ciekawostek.

Treści obowiązujące (notatka):

Wzór i nazwy tlenku węgla (IV)

Gdzie występuje i w jaki sposób się tworzy (proszę opisać powstawanie tlenku węgla (IV) w procesach oddychania i spalania i podać przykłady reakcji), np.:

C  + O2   →  CO2

CH4  + 2O2   →  CO2 + 2H2O

Jaką rolę pełni w przyrodzie (fotosynteza, właściwości cieplarniane)

Jakie ma właściwości fizyczne i chemiczne (co zachodzi podczas rozpuszczania dwutlenku węgla w wodzie)

Gdzie znalazł zastosowanie (napoje gazowane, gaszenie pożarów, suchy lód)

Co to jest efekt cieplarniany?  Jakie są jego przyczyny, a jakie skutki.

Samodzielnie (zadanie do zrobienia) proszę obliczyć: masę cząsteczkową CO2, stosunek masowy węgla do tlenu – mC : mO oraz zawartość procentową węgla i tlenu w tym związku.

 

Temat do realizacji bieżącej: „Wodór – gaz o najmniejszej gęstości” – temat na 24.04

Materiał do notatki – z podręcznika oraz ze strony internetowej:

https://epodreczniki.pl/a/wodor/DYYLSQ0o4

Treści obowiązujące (notatka):

Charakterystyka wodoru jako pierwiastka. (symbol, położenie w układzie okresowym, budowa atomu, izotopy, liczba elektronów walencyjnych, zdolność do tworzenia cząsteczek H2 - dlaczego )

Charakterystyka wodoru jako składnika powietrza (w jakiej postaci występuje w powietrzu, jaka jest jego zawartość, jakie ma właściwości.

W jaki sposób można otrzymać wodór:

- reakcje metali z kwasami, np.:   Zn + 2HCl  →  Zn Cl2  +  H2

- rozkład wody pod wpływem prądu elektrycznego   2H2O   →   O2  +  2H2

Jakie jest zastosowanie wodoru?

Samodzielnie (zadanie do zrobienia): Zad 3.2, 3.3 oraz 3.4 ze strony: https://epodreczniki.pl/a/wodor/DYYLSQ0o4

Proszę wykonać telefonem zdjęcia notatki i zadania (zwracając uwagę na to, aby zdjęcia były robione w jednym ujęciu) i przesłać mi te fotografie jako załączniki do wiadomości e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Temat wiadomości: imię nazwisko, klasa, SP Łowce, temat i data lekcji.

lekcja pierwsza do 24 kwietnia 2020 r. , lekcja druga do 28 kwietnia.

 

Religia:

Temat: rozwój Kościoła w średniowieczu.

Na podstawie podręcznika uzupełniamy karty pracy. Zachęcam do obejrzenia

 

Muzyka: Wiosna w pełni. Posłuchaj odgłosów przyrody. Delektuj się każdym dźwiękiem.

 

Plastyka:W tym tygodniu przypatrzcie się przyrodzie, która budzi się  do życia. Może coś was zachwyci. Miłych wrażeń.

 

Informatyka:

Temat: Tworzenie dokumentu tekstowego

Przeczytaj w e-booku rozdział 5.1 i wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3 na stronie 176 i 177. Jeżeli nie masz Worda możesz to zrobić na zainstalowanym Libre Office

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Wychowanie fizyczne:

Ćwiczmy razem - w tym tygodniu realizujemy nadal ,,AKTYWNI W DOMU”  SZSrzeszow .pl 

Serdecznie zapraszamy chętnych uczniów  na największa lekcje WF-u on-line w środę 22 kwietnia o godz,14 30 Podkarpacki Wojewódzki Szkolny Związek sportowy  w Rzeszowie i@V4 Sport. Fundacja  .Dołącz do imprezy i weź udział w ustanowieniu rekordu świata! zajęcia potrwają około 40 min i są odpowiednie zarówno dla dzieci ,jak i dorosłych. Jeśli podzielasz tę wizję na sport lub chcesz dołącz do społeczności@Vision4 Sport.community

ZAPRASZAMY NA https://facebook.com/events/1080597062310488/

 

 

Doradztwo zawodowe:

Kto może pracować z domu?

Przedstawiam Wam portal https://homejob.pl/, który powstał w lutym 2020 roku i publikuje jedynie takie oferty pracy, w których obowiązki można wykonywać z dowolnego miejsca na Ziemi. Sprawdźcie, w jakich zawodach dostępne są ogłoszenia na tej stronie.

Nauczyciele to tylko jedna grupa zawodowa, która z dnia na dzień musiała przestawić się na pracę z domu. Dla niektórych pracowników to mała zmiana, szczególnie jeśli już wcześniej realizowali swoje obowiązki zdalnie (czy wiecie, że programiści Mapy Karier i Pi-stacji pracują w ten sposób już od lat?). Dla innych to zupełnie nowa rzeczywistość. I wiele wskazuje na to, że po ustaniu epidemii nie wszyscy wrócą do biur (a przynajmniej nie w pełnym wymiarze czasu pracy).

Zapoznajcie się z artykułem https://homejob.pl/praca-zdalna-za-przeciw/ w wyżej wspomnianym serwisie HomeJob, w którym przytoczone są najważniejsze zalety  i wady pracy na odległość.

Pozdrawiam.

 

 

Klasa VIII

  Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski :

Temat: W poszukiwaniu własnej tożsamości. Maria Dąbrowska "Marcin Kozera".

  1. Przeczytaj w podręczniku na s.56- 59 frag. opowiadania "Marcin Kozera" M. Dąbrowskiej.

  2. Przedstaw informacje związane z głównym bohaterem. Wypełnij arkusz osobowy.

                                  

                               Arkusz osobowy

Imię:

Nazwisko:

Narodowość:

Wiek:

Miejsce zamieszkania:

Stan rodziny:

Znajomość języków:

Edukacja:

  1. Wyjaśnij, dlaczego Marcin miał się uczyć języka polskiego.

  2. Odtwórz myśli, nazwij przeżycia i emocje bohatera w dwóch różnych sytuacjach- podczas spaceru po Londynie i na lekcji geografii.

Spacer po Londynie

Lekcja  geografii

 

 

 

 

  1. Przedstaw reakcję nauczyciela na wystąpienie Marcina. Wyjaśnij, dlaczego uznał on chłopca za dzielnego człowieka?

 

Temat: Rozważania o patriotyzmie.

  1. Odpowiedz na pytanie, co łączy problematykę frag. Syzyfowych prac- Lekcja polskiego S. Żeromskiego  i frag. opowiadania Marcin Kozera M. Dąbrowskiej? (np. motyw utraconej ojczyzny, postaw wobec ojczyzny).

  2. Kiedy i w jakich sytuacjach Polacy myślą o Polsce jako o swojej ojczyźnie? (np. w czasie pobytu poza jej granicami, gdy goszczą kogoś z zagranicy, gdy Polacy zdobywają sukcesy sportowe, artystyczne).

  3. Przeczytaj w podręczniku na s.60 tekst Jana Pawła II pt." Pamięć i tożsamość".

  4. Ułóż w porządku chronologicznym podane poniżej główne myśli każdego akapitu.

* Ojczyzna stawia przed obywatelami obowiązki.

* Ojczyzna to dziedzictwo ojca.

* Patriotyzm różni się od nacjonalizmu.

* Ojczyzna to wartości materialne i duchowe.

* Polacy zawsze byli zdolni do wielkich ofiar w imię patriotyzmu.

* Patriotyzm wypełnia czwarte przykazanie Dekalogu.

  1. Wypisz materialne i duchowe wartości składające się na ojczyznę.

 

Temat: Powiedz mi, gdzie mieszkasz- nazwy miejscowe.

  1. Przeczytaj informacje podane w podręczniku na s. 266-267.

  2. Uporządkuj podane nazwy miejscowe ze względu na wielkość nazywanych obszarów od największego do najmniejszego.

region, państwo, dzielnica, miasto, planeta, kontynent.

  1. Uzupełnij puste miejsca nazwami państw albo stolic.

Dania -   ................................

..................  -  Pekin

Szwajcaria- ...........................

.................... - Lizbona

Mongolia - ..............................

...................- Helsinki

  1. Rozwiąż w podręczniku na s.268- 269 następujące zadania: 1, 2, 4, 6 i 7.

 

Temat: Jesteśmy mieszkańcami kontynentu, kraju, regionu, miejscowości.

  1. Zapisz w zeszycie nazwy mieszkańców krajów, których dotyczą podane stereotypy.

 Jest wyjątkowo oszczędny. (Szkot )

Cechuje go brawurowa odwaga.( Polak)

 Odznacza się specyficznym poczuciem humoru. (Anglik)

 Lubi kobiety, wino i śpiew.( Francuz )

Jest wyjątkowo kochliwy. (Włoch)

 Szczególnie dba o porządek.( Niemiec)

  1. Uzupełnij tekst zasad ortograficznych dotyczących pisowni wielką lub małą literą nazw mieszkańców. Skorzystaj z informacji podanych w podręczniku na s.270.

Wielką literą zapisujemy nazwy mieszkańców ............................................................................ ............................................................................ ............................................................................ ............................................................................ ............................................................................

 Małą literą zapisujemy nazwy mieszkańców ............................................................................ ............................................................................ ............................................................................

  1. Rozwiąż w podręczniku na s.271- 272 następujące zadania: 2, 4,5,7 i 9.

Temat: Pojedyncze czy złożone- bez problemu określone.

https://epodreczniki.pl/a/pojedyncze-czy-zlozone---bez-problemu-okreslone/DF7lrPhlv

 

Matematyka:

Temat1: Pole powierzchni prostopadłościanu.

Temat2: Pole powierzchni sześcianu. https://epodreczniki.pl/a/pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu/D68fHsGGS

Temat3:  Pole powierzchni prostopadłościanu  i sześcianu- zadania.

Proszę wykonać zadania z w/w materiału, z e-podręcznika.

 

Język angielski:

Good morning, everyone! Before we start, please watch a short video about how to learn effectively:

   Now, let’s move on to our lessons!

 

Lesson, 20th April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: Revision. Units 13-14. (Powtórzenie wiadomości z działów 13 i 14.)

Student’s Book / Podręcznik: p. 119 ex. 2, 3 and p. 127 ex. 2, 4 - zadania zapisz w zeszycie.

Ta lekcja praktycznie kończy naszą pracę z podręcznikiem - od teraz będzie on Wam jedynie potrzebny jako źródło powtórki słownictwa.

 

Lesson, 22nd April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: English vocabulary in use. (Zastosowanie słownictwa angielskiego.)

Stwórz Plan Powtórek Słownictwa przed Egzaminem Ósmoklasisty, który będziesz realizować krok po kroku aż do czerwca. W tym celu rozsądnie zaplanuj ilość tematów, które chcesz sobie jeszcze powtórzyć i wyznacz termin swojej powtórki. Narysuj w zeszycie tabelę, która ułatwi Ci śledzenie postępów w nauce (ilość wierszy w tabeli zależy od ilości wybranych przez Ciebie tematów):

 

Temat  

Termin

Poziom znajomości

(słaby/dobry/bardzo dobry)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skorzystaj z list słownictwa 1-14 w podręczniku, projektów mapa leksykalna oraz zestawów słownictwa dostępnych na koncie klasowym w Aplikacji Quizlet. Utrwal swoją wiedzę poprzez rozwiązywanie wybranych zadań tematycznie związanych z listami słownictwa - Zeszytu Ćwiczeń: str. 169 -182.

 

Lesson, 24th April 2020 |Ważne: Z tej lekcji niczego nie przesyłajcie.|

Subject: English grammar in use. (Zastosowanie gramatyki angielskiej.)

Stwórz Plan Powtórek Gramatyki przed Egzaminem Ósmoklasisty, który będziesz realizować krok po kroku aż do czerwca. W tym celu rozsądnie zaplanuj ilość tematów, które chcesz sobie jeszcze powtórzyć i wyznacz termin swojej powtórki. Narysuj w zeszycie tabelę, która ułatwi Ci śledzenie postępów w nauce (ilość wierszy w tabeli zależy od ilości wybranych przez Ciebie tematów):

 

Temat  

Termin

Poziom znajomości

(słaby/dobry/bardzo dobry)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skorzystaj ze strony https://www.ang.pl/gramatyka/spis-tresci , na której znajdziesz opisane zagadnienia i ćwiczenia praktyczne. Możesz również skorzystać z Zeszytu Ćwiczeń i/lub Aplikacji Quizlet.

That’s all for this week. Any questions? If so, just e-mail them to me at learnonline@interia.pl  Have a great weekend. See you online on Monday! Take care.

 

Język niemiecki:

22.04.2020

Thema: Shopping in Berlin  /  Zakupy w Berlinie    podręcznik str.110 zad 1,2

I.Zapisz do zeszytu

die Einkaufsmöglichkeit- możliwość robienia zakupów, zahlreichen Ladenketten- liczne sieciówki, geschlossen- zamknięty, geöffnet – otwarty, gennant- nazwany, das Wrenhaus- dom towarowy

  1. Przeczytaj tekst z zad1 a następnie odpowiedz na pytania do zeszytu.

1.Wie heist das bekannteste Warenhaus Deutschland?

2.Sind Geschäfte am Sonntag in Berlin geöffnet?

3.Wie lang ist die bekannteste Einkaufsstraße Berlins?

4.Seit wann gibt es KaDeWe?

Odpowiedzi napiszcie w wordzie i wyślijcie na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Obejrzyjcie filmik

.

 

23.04. 2020.

Thema: Das kann ich  /  Utrwalenie wiadomości z rozdziału 3

W rozdziale tym poznaliście części garderoby, opisywaliście ubiór i co wy chętnie ubieracie a czego nie zakładacie chętnie. Ponadto poznaliście i stosowaliście odmianę przymiotników z rzeczownikiem np. eine rote Bluse ( Nom),mit dem bunten T-Shirt (Dat),keinen gelben Mantel( Akk).

Poznaliście również czasowniki rekcyjne: denken an ( myśleć o), warten auf( czekać na) i stawialiśmy pytania. Woran denkt się? O czy myśli/  Auf wen wartet Michael? Na kogo czeka Michael?

Poznaliście również spójniki weil, dass, ob., po których występuje szyk końcowy.

Powtórzcie i utrwalcie słownictwo oraz wymienione struktury gramatyczne. W przyszłym tygodniu przygotuję karty pracy do tego rozdziału.

 

Historia:   

Temat: „Druga Polska” Edwarda Gierka.

1.Skorzystaj ze strony https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/Dezmlgk5T, znajdziesz tam informacje o Polsce w latach 70. XX wieku. Uważnie przeczytaj tekst, obejrzyj zdjęcia, na mapie interaktywnej prześledź inwestycje przemysłowe tego okresu, ze słowniczka przepisz definicje PGR, RWPG.

2. Obejrzyj filmik

3.W zeszycie ćwiczeń (str. 82-83) wykonaj zad. 1-3.

 

Temat: Powtórzenie wiadomości.

  1. Przeczytaj podsumowanie rozdziału w podręczniku, str. 198-199.

  2. W zeszycie ćwiczeń (str. 84-87), wykonaj zadania 1, 2, 3, 5,7,8.9 i 10.

Zdjęcia wykonanych zadań prześlij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Biologia:

Temat: Czym jest ekosystem?

Obejrzyj lekcję na stronie https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,biologia-07042020-lekcja-1,47456144

Przeczytaj w podręczniku temat na str.116-119

W zeszycie odpowiedz na pytania ze strony 120

W ćwiczeniach str. 69, 71 i 72.

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać.

 

Geografia:

Temat: Mozaika narodowa i społeczna Ameryki.

  1. Skorzystaj ze strony https://epodreczniki.pl/a/ameryka-polnocna-i-ameryka-poludniowa---zroznicowanie-ludnosci/DutXdbKsH i przeczytaj tekst Procesy zasiedlania Ameryki – krótka historia oraz Współczesne rozmieszczenie ludności w Ameryce
  2. Z Podsumowania wpisz do zeszytu pierwszą i czwartą „kropkę” . Wykonaj ćwiczenia interaktywne.

  3. W zeszycie ćwiczeń uzupełnij zad. 1-5 ze str. 57-58.

 

 

Fizyka:   (blok dwugodzinny)

  • Temat: Fale mechaniczne

Proszę zapoznać się z materiałem na stronie:

Link: https://epodreczniki.pl/a/powstawanie-fal-w-osrodkach-materialnych-fale-harmoniczne-i-wielkosci-je-opisujace-amplituda-okres-czestotliwosc-predkosc-i-dlugosc-fali/Dcb1RBX4E

Podręcznik: strona 165 i następne.

Pojęcia do przyswojenia:

  • Fala (czyli zaburzenie) rozchodzi się w ośrodku ruchem jednostajnym wzdłuż ośrodka. Ruch fali jest możliwy wtedy, gdy cząsteczki ośrodka mogą przekazywać drgania od jednej do następnych.

  • prędkość fali (v) – prędkość, z jaką w ośrodku rozchodzi się zaburzenie wywołane drganiami źródła fali. Jej wielkość zależy od właściwości ośrodka; jego sprężystości i gęstości; jednostka – metr na sekundę [m/s]

  • amplituda fali (A)– amplituda drgań cząsteczek ośrodka, w którym rozchodzi się fala; jednostka – metr [m];

  • okres fali (T) – okres drgań źródła fali, a jednocześnie okres drgań cząsteczek ośrodka, w którym rozchodzi się fala; jednostka – sekunda;

  • częstotliwość fali (f) – częstotliwość drgań źródła fali, a jednocześnie częstotliwość drgań cząsteczek ośrodka, w którym rozchodzi się fala; częstotliwość fali jest odwrotnością okresu – tak jak w opisie drgań czyli: f=1/T, f=1/T

Proszę przeanalizować i rozwiązać ćwiczenie 2.1 ze strony epodreczniki

 

Przykład zadania dotyczącego obliczania długości fal podręcznik strona 180

Fala dźwiękowa podręcznik str. 177 oraz

https://epodreczniki.pl/a/fale-dzwiekowe-jako-przyklad-fal-harmonicznych-cechy-dzwiekow-wysokosc-i-glosnosc/D1COrWyO7

film (8 minut):

fale dźwiękowe w innych ośrodkach:

pojęcia:

  • wysokość i głośność dźwięku

  • energia fali

  • źródło dźwięku

  • fala dźwiękowa

zadanie: strona 181 zad. 1 i 2

 

Proszę tradycyjnie notatkę i na maila

 

Chemia:

Proszę o przygotowanie się z tematu: „Szereg homologiczny kwasów karboksylowych” – temat na 21.04

Pomoce: Podręcznik oraz strony internetowe

https://epodreczniki.pl/a/kwasy-karboksylowe---budowa/DpOlnp83W - rozdział 3.

https://chem24.pl/podrecznik-,10,141,Kwasy-karboksylowe

tu się można sprawdzać https://chem24.pl/chemia-testy,lista,to,3

na kanale YouTube (z którego korzystaliście przy alkoholach) od jutra dostępny będzie film o wzorach i nazwach kwasów karboksylowych

W zeszycie oprócz tematu lekcji zapisać:

- co to jest grupa karboksylowa,

- co to jest grupa węglowodorowa (alkilowa),

- wzór ogólny kwasów karboksylowych,

- tabelę z rozdziału 3 ze strony https://epodreczniki.pl/a/kwasy-karboksylowe---budowa/DpOlnp83W , dopisując do niej kwas o 5 atomach węgla.

Odpowiedzi na pytania 3.1 i 3.3 z tej samej strony

Proszę rozwiązać test ze strony https://samequizy.pl/test-z-alkoholi/ i napisać mi w mailu z bieżącej lekcji ile zdobyliście punktów ;)

 

Proszę o przygotowanie się z tematu: „Kwas metanowy i kwas etanowy – właściwości kwasów karboksylowych” – temat na 24.04

Pomoce: Podręcznik oraz strony internetowe

https://epodreczniki.pl/a/kwasy-karboksylowe---budowa/DpOlnp83W - rozdział 1 i 2.

https://epodreczniki.pl/a/kwasy-karboksylowe---wlasciwosci/D1CvnKVGd

https://chem24.pl/podrecznik-,10,141,Kwasy-karboksylowe

 

W zeszycie proszę zapisać temat lekcji, omówienie budowy i właściwości kwasu metanowego, omówienie budowy i właściwości kwasu etanowego. Krótkie porównanie ich właściwości (podobieństwa i różnice).

Właściwości  chemiczne obu kwasów (a na ich podstawie możemy stwierdzić, że inne kwasy  też mogą ulegać takim reakcjom): reakcja spalania całkowitego, reakcje spalania niecałkowitego – proszę zapisać równania reakcji.

Reakcje kwasu mrówkowego i octowego z metalami, tlenkami metali i wodorotlenkami (zasadami), np.:

2HCOOH  + 2Na  →  2HCOONa  +  H2

2HCOOH  + CaO  →  (HCOO)2Ca  +  H2O

HCOOH  + KOH  →  HCOOK  +  H2O

Dysocjacja jonowa kwasów.

Otrzymywanie kwasów; metanowego i etanowego w reakcjach utleniania metanolu i etanolu (fermentacja octowa etanolu)

Proszę opisać występowanie w przyrodzie tych kwasów oraz ich zastosowanie.

 

Proszę wykonać telefonem zdjęcia notatki i zadania (zwracając uwagę na to, aby zdjęcia były robione w jednym ujęciu) i przesłać mi te fotografie jako załączniki do wiadomości e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Temat wiadomości: imię nazwisko, klasa, SP Łowce, temat i data lekcji.

lekcja pierwsza do 24 kwietnia 2020 r. , lekcja druga do 28 kwietnia.

 

Religia:

Temat: Chrześcijański wy miar kościoła w Odrodzeniu.

Zapraszam na oglądnięcia e-katechezy

 

WOS:  

Temat: Władza sądownicza Rzeczypospolitej Polskiej.

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika (temat Sądy i trybunały). Zapoznaj się z rodzajami sądów i ich zadaniami (sądy powszechne, wojskowe, administracyjne, trybunały).
  2. Czytelnie przerysuj do zeszytu schemat

  3. Z rozdziału VIII Konstytucji RP przeczytaj art. 173-201.

 

EDB:

Proszę przygotować temat s. 109 - Inne groźne przypadki:

                                                          - zadławienie - objawy i I pomoc

                                                          - zawał serca - objawy i I pomoc

                                                          - udar mózgu -objawy i I pomoc

                                                          - napad padaczkowy - objawy i I pomoc

                                                          - ciało obce w oku - objawy i I pomoc

Informatyka:

  1. Zainstaluj program Libre Office najlepiej ze strony pl.libreoffice.org
  2. Wejdź na stronę https://ebooki.nowaera.pl/nowasp/?_ga=2.219127705.1470911477.1586779294-1593429077.1551290126 tu przejdź do e-booków, zarejestruj się, zaloguj i pobierz e-booka z informatyki

W razie trudności proszę o kontakt na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Po dzisiejszej lekcji niczego nie musisz odsyłać

 

Wychowanie fizyczne:

Ćwiczmy razem - w tym tygodniu realizujemy nadal ,,AKTYWNI W DOMU”  SZSrzeszow .pl 

Serdecznie zapraszamy chętnych uczniów  na największa lekcje WF-u on-line w środę 22 kwietnia o godz,14 30 Podkarpacki Wojewódzki Szkolny Związek sportowy  w Rzeszowie i@V4 Sport. Fundacja  . Dołącz do imprezy i weź udział w ustanowieniu rekordu świata! zajęcia potrwają około 40 min i są odpowiednie zarówno dla dzieci ,jak i dorosłych. Jeśli podzielasz tę wizję na sport lub chcesz dołącz do społeczności@Vision4 Sport.community

ZAPRASZAMY NA https://facebook.com/events/1080597062310488/

 

Doradztwo zawodowe:

Kto może pracować z domu?

Przedstawiam Wam portal https://homejob.pl/, który powstał w lutym 2020 roku i publikuje jedynie takie oferty pracy, w których obowiązki można wykonywać z dowolnego miejsca na Ziemi. Sprawdźcie, w jakich zawodach dostępne są ogłoszenia na tej stronie.

Nauczyciele to tylko jedna grupa zawodowa, która z dnia na dzień musiała przestawić się na pracę z domu. Dla niektórych pracowników to mała zmiana, szczególnie jeśli już wcześniej realizowali swoje obowiązki zdalnie (czy wiecie, że programiści Mapy Karier i Pi-stacji pracują w ten sposób już od lat?). Dla innych to zupełnie nowa rzeczywistość. I wiele wskazuje na to, że po ustaniu epidemii nie wszyscy wrócą do biur (a przynajmniej nie w pełnym wymiarze czasu pracy).

Zapoznajcie się z artykułem https://homejob.pl/praca-zdalna-za-przeciw/ w wyżej wspomnianym serwisie HomeJob, w którym przytoczone są najważniejsze zalety  i wady pracy na odległość.

Pozdrawiam.