Zagadnienia na kolejny tydzień (30 III - 03 IV)

 

Klasa I

 

Zadania wykonaj do 10 kwietnia  2020 r.

Edukacja polonistyczna:

  • Podręcznik str. 59.

Przeczytaj tekst i podkreśl ołówkiem odpowiedzi na pytania:

1.Jakie ziarna można dodać do chleba wieloziarnistego ?

2.Jakie walory odżywcze posiada pieczywo pełnoziarniste ?

  • Czytaj samodzielnie opowiadanie “ Anna i ja same nie wiemy, co robimy” -  podręcznik str 78-79.
  • Napisz w zeszycie imiona bohaterek opowiadania.
  • W tekście str. 60 wyszukaj wyrazy z “ ą” i “ę” i napisz je w zeszycie.
  • Przeczytaj tekst “Cisza” str. 64-65 i odpowiedz ustnie na pytania zamieszczone pod opowiadaniem.
  • Z tekstu “Cisza” wypisz do zeszytu wyrazy z “ó” ( z liter , które znasz).
  • Karty ćwiczeń str. 58- wykonaj ćwiczenia.
  • Wykonaj karty ćwiczeń str. 59 - ćwicz. 5 napisz w zeszycie.
  • Zapoznaj się z treścią tekstów w podręczniku str. 112-113, karty ćwiczeń str. 100-101

Edukacja matematyczna:

  • Podręcznik str. 37 zad. 1,2- obliczenia zapisz w zeszycie, karty ćwiczeń str. 37.
  • Podręcznik str 41 ( zad. 1 do zeszytu)
  • Karty ćwiczeń str.38
  • Karty ćwiczeń str. 39-40
  • Podręcznik str. 44 ( zad. 2 do zeszytu)
  • Podręcznik str. 45 - obliczenia zapisz w zeszycie
  • Wykonaj zadania w kartach pracy str. 41

Edukacja przyrodnicza:

  • Podręcznik str. 83,84,85

Edukacja społeczna:

  • Podrecznik str.72-73- przeczytaj tekst i wykonaj polecenia
  • Podręcznik str. 80-81- przeczytaj tekst, obejrzyj ilustrację i odpowiedz ustnie na pytania

 

Język angielski:

  • Utrwalamy poznane części ciała .
  • dodatkowo w zeszycie zapisujemy słowa: LONG-długi SHORT- krótki STRECH - rozciągać
  • Opisujemy swój wygląd i budowę ciała wykorzystując poznane słowa np: I’ve got blue eyes/I have got short body/ I have got long arms/
  • zeszyt ćwiczeń str.38 zad 5 i 6
  • popatrz na historyjkę na str.40 w podręczniku i narysuj w zeszycie przedmiotowym “niewymiarową” Minnie według podanego wzoru: I’m Minnie. I have got 2 big ears, I have got 2 long legs, I have got 1 big tummy, I have got 2 short arms, I have got 2 big eyes.
  • dla chętnych str.80 w zeszycie ćwiczeń :)
  • w razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. :)

 

Zajęcia komputerowe:

 

Religia:

  • Temat Papież kieruje Kościołem na ziemi.

    Bardzo proszę o wykonanie portretu papieża Franciszka i oglądnięcie poniższego filmiku:

 

Klasa II

 

Edukacja polonistyczna:

  • poniedziałek (30.03) - podręcznik str. 86-87; ćwiczenia str. 76-79
  • Temat : W marcu jak w garncu

    • przeczytaj wiersz “W marcu jak w garncu”ze zrozumieniem, zastanów się jak rozumiesz tytuł utworu i wykonaj w zeszycie zad. 3
    • przeczytaj wiersz “Wiosna w przysłowiach” i zastanów się jakie informacje są zawarte w przysłowiach. Jeśli chcesz możesz wykonać zadania dodatkowe 5, 6
    • wykonaj zadania w ćwiczeniu na str. 76, 77 (zad.2 wykonaj w zeszycie)
    • jeśli masz ochotę wykonaj zadania na str.78,79

 

  • wtorek (31.03) - podręcznik str. 88-89; ćwiczenia str. 80-81

      Temat : Dbamy o nasze zdrowie

    • przeczytaj tekst o piramidzie zdrowego żywienia i zastanów się jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej, a jakich najmniej
    • na podstawie przykładów na str. 88 w podręczniku, zobacz jak tworzymy rzeczowniki od czasowników, wykonaj w zeszycie zad. 4 z podręcznika
    • wykonaj zadania w ćwiczeniu na str.80,81

 

  • środa (01.04) - podręcznik str. 90-93; ćwiczenia str. 82-83
  •     Temat: Dieta, czyli o sposobach odżywiania

    • ćwicz czytanie, czytając teksty:”Sygnalizator owocowo- warzywny”oraz “Dieta”
    • na podstawie tekstów odpowiedz pełnym zdaniem na pytania oraz zaznacz prawidłowe odpowiedzi w ćwiczeniu na str.82
    • staraj się zapamiętać rady dotyczące jedzenia z tekstu “Dieta”
    • jeśli masz ochotę przeczytaj zabawny wiersz pt. “Sześćdziesiąt cztery” i zastanów się nad zad. 3,4
    • zapamiętaj zasadę pisowni “ó”w zakończeniach: -ówna, -ówka, -ów (podr. str.93), wykonaj zadania w ćwiczeniu na str. 83

 

  • czwartek (02.04) - podręcznik str. 94-95; ćwiczenia str. 84-85
  •      Temat: Wiem, co jem

    • przeczytaj tekst w podręczniku pt. “Zdrowe odżywianie” i zastanów się co trzeba jeść, by organizm działał prawidłowo
    • na podstawie tekstu “Dobre rady” odpowiedz na pytania z zad. 4; odpowiedzi możesz udzielić w zeszycie
    • wykonaj zadania w ćwiczeniu na str.84,85

 

  • piątek (03.04) - podręcznik str. 96-97; ćwiczenia str. 86-87
  •     Temat: Poznajemy fragment lektury “Karolcia”

    • przeczytaj fragment lektury “Karolcia” ( jeśli masz możliwość, zachęcam cię do przeczytania całej książki), postaraj się odpowiedzieć na pytanie 1 i 2
    • przeczytaj uważnie informację o dialogu, wykonaj w zeszycie zad. 5
    • wykonaj zadania w ćwiczeniu na str.86,87 (zad.3 wykonaj w zeszycie)

 

Edukacja matematyczna:

  • poniedziałek (30.03) - podręcznik str. 31; ćwiczenia str. 25
  • Temat: Dodajemy liczby jednocyfrowe do dwucyfrowych

    • poznaj sposób obliczania Basi (podręcznik)
    • oblicz w pamięci zad.1,2,3; zad.4,5 wykonaj w zeszycie
    • wykonaj zadania w ćwiczeniu na str.25

 

  • wtorek (31.03) - podręcznik str. 32; ćwiczenia str. 26
  • Temat: Dodajemy liczby jednocyfrowe do dwucyfrowych

    • poznaj sposób obliczania Romka (podręcznik)
    • wykonaj zad.3,4 w zeszycie
    • poćwicz obliczenia sposobem Romka w ćwiczeniu na str. 26

 

  • środa (01.04) - podręcznik str. 33; ćwiczenia str. 27
  • Temat: Odejmujemy liczby jednocyfrowe od dwucyfrowych metodą odliczania

    • poznaj metodę na podstawie zad.1 w podręczniku
    • wykonaj w zeszycie zad.2 i 3 (zad. 5 dla chętnych)
    • poćwicz odejmowanie wykonując zadania w ćwiczeniu na str. 27

 

  • czwartek (02.04) - podręcznik str. 34; ćwiczenia str. 28
  • Temat: Odejmujemy liczby jednocyfrowe od dwucyfrowych

    • poznaj sposób obliczania Kuby na podstawie zad.2 w podręczniku
    • wykonaj zad.3, 4, 5 z podręcznika w zeszycie
    • poćwicz obliczenia na str.27 w ćwiczeniu
    • piątek (03.04) - wykonać działania w zeszycie dowolnym sposobem:

                    27+5; 58+7; 69+6; 86+9; 49+8

                    61-4; 35-7; 43-6; 76-8; 22-9

 

Język angielski:

  • Zapiszcie w zeszycie nazwy zwierząt:

bear-niedźwiedź

monkey-małpa

tiger-tygrys

fish-ryba

boy-chłopiec

bird-ptak

elephant-słoń

snake- wąż

  • wykorzystując słownictwo poznane na poprzedniej lekcji napisz co potrafią zwierzęta, a czego nie potrafią np. Bear can walk but bear can’t fly.
  • w zeszycie ćwiczeń wykonajcie zadania ze str.36 zad.5 i 6 / i ze str.37 zad. 7 i 8
  • w razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. :)

 

Religia:

  • Temat Papież kieruje Kościołem na ziemi.

    Bardzo proszę o wykonanie portretu papieża Franciszka i oglądnięcie poniższego filmiku:

 

Zajęcia komputerowe:

  • Proszę o  ćwiczenie pisania na klawiaturze w edytorze tekstu. Przepisujcie dowolne teksty w celu usprawniania pisowni na klawiaturze.

 

Wychowanie fizyczne:

  • Zapraszam do odwiedzania strony

 

Klasa III

 

Edukacja polonistyczna: -

Edukacja matematyczna: -              Do zobaczenia na Skypesmile

Edukacja przyrodnicza: -

 

Język angielski

  • Temat: Telling time- określanie czasu

Przerysuj do zeszytu zegary ze str. 38 w podręczniku zad.7

obejrzyj piosenke

  • Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń na str.36 zad.5 i 6
  • Opisz w zeszycie przedmiotowym swój dzień podaj godziny wykonywania zajęć:

I get up at…………………….

I have a shower at……....

I have got breakfast at……………………

I go to school at …………………………..

I go home at………………………………

I have dinner at………………….

I play at………………….

I have supper at…………………….

I go to bed at……………………………

-- w zeszycie ćwiczeń robicie zadanie  3 i 4 ze strony  35 .

w razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. :)

 

Informatyka:

Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Obecne nauczanie to jedna wielka lekcja informatyki, dlatego nie będę Was dodatkowo obciążać. Proszę abyście do świąt zrobili tylko jedno zadanie i przesłali na mojego maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Myślę, że nie sprawi Wam ono trudności i zrobicie je w ramach odpoczynku od innych lekcji.

  • Zadanie Przypomnij sobie jak formatowaliśmy tekst, w tym celu wejdź na stronę
    i obejrzyj filmiki, a następnie wykonaj poniższe polecenie.

Zapisz w Wordzie (jeżeli dasz radę to w dwóch kolumnach)

  1. Tytuły ulubionych książek            2. Tytuły ulubionych filmów(bajek)

-                                                                 -

-                                                                 -

Podaj 5 tytułów i 5 tytułów filmów. Każdy inaczej sformatuj czyli użyj różnych rodzajów czcionek, różnych podkreśleń i kolorów, w niektórych zastosuj pogrubienie, kursywę, wyróżnienie tekstu, tak aby każdy tytuł był inny. Do jednego tytułu możesz użyć kilku rodzajów formatowań.

Możesz obejrzeć również filmik na stronie

(dla chętnych)

 POWODZENIA!

 

Religia:

  • Temat: Pieśnią chwalę Boga.

    Przypominamy sobie materiał z Małego Katechizmu (to co było do zdawania) i piosenki:

     

Klasa IV

Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski:

  • Temat: "Czuję, że będą kłopoty". Niezwykłe przygody bohaterów filmu "Magiczne drzewo. Czerwone krzesło".

                Pooglądaj film " Magiczne drzewo. Czerwone krzesło", który jest dostępny  na YouTobe.

                Wymień bohaterów filmu i opisz jedną przygodę, która Ci się najbardziej spodobała.

  • Temat: Czy życzenia zawsze powinny się spełniać?
  1. Wymień życzenia, które spełniło krzesło.
  2. Przedstaw, jakie są korzyści z przedmiotu spełniającego życzenia, a jakie związane z tym niebezpieczeństwa.
  3. Wymyśl i opisz własne życzenie, które krzesło mogłoby spełnić.
  • Temat: Który bohater filmu "Magiczne drzewo. Czerwone krzesło" mógłby się stać twoim przyjacielem?
  1. Opisz bohatera, z którym mogłabyś/ mógłbyś się zaprzyjaźnić.
  2. Wymyśl i opisz przygody, które wspólnie moglibyście przeżyć.
  • Temat: Dorośli czy niedorośli?
  1. Wymień postaci osób dorosłych.
  2. Opisz relacje bohaterów z rodzicami i ciotką.
  3. W podręczniku na s.276 przeczytaj 10 wskazówek dla piszącego list i przypomnij sobie budowę listu ( schemat na s. 277).
  4. W imieniu bohaterów filmu napisz list do rodziców z prośbą o ich powrót do domu
  • Temat: Zakręty ortografii. Wielka litera w tytułach utworów i nazwach świąt.
  1. Przepisz zapamiętaj ze s. 290 i 291 w podręczniku.
  2. Do zeszytu wpisz rozwiązania zad.1, 2, 4 i 5 ze s.291.
  3. W zeszycie ćwiczeń rozwiąż zadania ze s. 180- 184.

 

Matematyka:

  • Temat1: Kąty - rodzaje i własności.
  • Temat2: Rysowanie kątów.   
  • Temat3: Mierzenie kątów.   
  • Temat4: Praca z zeszytem ćwiczeń.

https://epodreczniki.pl/a/katy-i-ich-rodzaje/DIdmZk0gV

Proszę zrobić notatkę do zeszytu i wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń związane z tym tematem.

 

Język angielski:

  • Przed Tobą kolejne lekcje z języka angielskiego. Jeśli masz jakieś pytania, zadaj je przez wiadomość e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Przyjemnej nauki! Proszę wpisać do zeszytu poniższe notatki i wykonać zadania, a następnie przesłać je na powyższy e-mail. Wszystkie zadania przesyłacie do 5 kwietnia.

Lesson (1):
Subject: Months. (Miesiące)

Wszystkie miesiące zawsze piszemy wielką literą. Jeżeli chcemy powiedzieć, że coś robimy w jakimś konkretnym miesiącu używamy przed nazwą miesiąca przyimka „in” („w”) np. in May – w maju.

Przepisz nazwy miesięcy z podręcznika (strona 87, niebieska ramka) i przetłumacz je używając słowniczka (podr. str.89, lesson 6.5).

Poćwicz wymowę poznanych słów śpiewając piosenek:

Powtórz wszystko raz jeszcze rozwiązując zadania w zeszycie ćwiczeń: str.54. zad. 4-5. Za rozwiązanie tych dwóch zadań można otrzymać plusy z aktywności. Przypominam, że pięć plusów równa się ocenie bardzo dobrej, a niektórym z Was już niewiele brakuje do piątki. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Lesson (2):

Subject: My typical weekend – writing. (Mój typowy weekend – pisanie.)

 

before – przed, zanim /  after – po


Przykłady użycia słów „before” i „after”:

Before dinner I tidy my room. – Przed obiadem sprzątam mój pokój.

I tidy my room before dinner. – Sprzątam mój pokój przed obiadem.

After dinner I play computer games. – Po obiedzie gram w gry komputerowe.

I play computer games after dinner. – Gram w gry komputerowe po obiedzie.

Zwróć uwagę na miejsce jakie zajmują w zdaniu te słowa – mogą znajdować się na początku lub przy końcu, ale jak widać zawsze przed rzeczownikiem (np. dinner).

Posłuchaj piosenki na temat weekendu:

Przeczytaj tekst z podręcznika (str. 88 zad. 5) i zastanów się o czym jest mowa. Jeśli są tutaj jakieś nowe dla Ciebie słowa, to możesz je sprawdzić w słowniczku podręcznikowym (str. 89, lesson 6.6) lub internetowym (np. www.ling.pl) i wpisać do zeszytu wraz z tłumaczeniem.

Ważne! Zadanie do oceny: napisz w zeszycie podobny tekst (opisz jak spędzasz weekend), a następnie zrób zdjęcie i prześlij to zadanie do sprawdzenia e-mailem na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Poniżej znajdziesz wskazówki jak wykonać zadanie:

  1. stwórz tekst złożony z dwóch paragrafów – w pierwszym opisz jak spędzasz sobotę, a w drugim jak spędzasz niedzielę;
  2. użyj czasu Present Simple;
  3. wykorzystaj już poznane:

- podawanie czasu (np. do zdania o której godzinie wstajesz rano),

- słowa „before” i „after” z dzisiejszej lekcji,

- wybrane słówka z niebieskich ramek (podr. str.67, str.81) lub inne pasujące do tematu.

 

Lesson (3):

Subject: Revision – Unit 6. (Powtórzenie wiadomości z rozdziału 6.)

Ważne! Sprawdzianu z tego rozdziału nie będzie, ale zrobimy 3 zadania utrwalające Waszą wiedzę.

Na podstawie wszystkich informacji zawartych w rozdziale 6, proszę zrobić następujące zadania:

  1. a) do zeszytu zadania z podręcznika str.90:

– zad.1. (wybierz odpowiedź z ramki, uwaga: jedno słowo podano dodatkowo),

– zad.2. (dodatkowe słowo z zadania 1 tworzy z innymi słowami pewne wyrażenia, dopisz brakujące

   litery w  podanych słowach, aby je stworzyć),

  1. b) w zeszycie ćwiczeń: str. 56 zad. 3. (pamiętaj, że przy osobach he/she/it czasownik otrzymuje końcówkę, przed zrobieniem tego zadania powtórz sobie z zeszytu informacje na ten temat)
  2. c) dodatkowo osoby chętne mogą zrobić jeszcze 2 wybrane zadania z rozdziału 6.

 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Historia:

  • Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.
  1. Obejrzyj filmik o sytuacji Rzeczypospolitej w II połowie XVIII w. https://gwo.pl/rozbiory-polski-p4426
  2. Przeczytaj tekst w podręczniku Tadeusz Kościuszko - dowódca powstania.
  • przeanalizuj mapę z podręcznika oraz Panoramę Racławicką
  1. Zrób w zeszycie kalendarium do dat dopisując ważne wydarzenia z historii Rzeczypospolitej:

            1772 r. -

            1791r. -

            1793r.  -

            1794r. -

            1795r. -

  1. Obejrzyj prezentację o Tadeuszu Kościuszce
  2. Przepisz do zeszytu punkty 3-6 z Podsumowania tematu w podręczniku.

 

Technika:

  • Przeczytaj informacje ze str. 52-53. Napisz w punktach znaki i sygnały drogowe występujące na skrzyżowaniu. Zacznij od najważniejszego.

 

Przyroda:

czwartek 02.04 Temat: Szkielet i mięśnie umożliwiają ruch.

  • zapisz temat w zeszycie i zapoznaj się z tekstem w podręczniku str. 95 - 97
  • wyjaśnij z czego składa się  układ ruchu
  • wykonaj polecenia w ćwiczeniach str.61

piątek 03.04 Temat: Higiena układu ruchu.

  • zapisz temat i zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.98
  • wyjaśnij co znaczy, że praca mięśni szkieletowych jest zależna od woli człowieka?
  • uzupełnij ćwiczenia str. 62
  • zapisz w zeszycie przedmiotowym w punktach - jak dbać o układ ruchu?

Muzyka:

  • Wysłuchaj utworu zespołu Skaldowie “ Wiosna”. Napisz krótki, rymowany wierszyk o wiośnie.

Plastyka

  • Wykonaj pracę plastyczną , temat “ Wiosna”- dowolną techniką.

Informatyka:

Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Obecne nauczanie to jedna wielka lekcja informatyki, dlatego nie będę Was dodatkowo obciążać. Proszę abyście do świąt zrobili tylko jedno zadanie i przesłali na mojego maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Myślę, że nie sprawi Wam ono trudności i zrobicie je w ramach odpoczynku od innych lekcji.

  • Zadanie Przypomnij sobie jak formatowaliśmy tekst, w tym celu wejdź na stronę
    i obejrzyj filmiki, a następnie wykonaj poniższe polecenie.

Zapisz w Wordzie (jeżeli dasz radę to w dwóch kolumnach)

  1. Tytuły ulubionych książek          2. Tytuły ulubionych filmów(bajek)

-                                                                 -

-                                                                  -

Podaj 5 tytułów i 5 tytułów filmów. Każdy inaczej sformatuj czyli użyj różnych rodzajów czcionek, różnych podkreśleń i kolorów, w niektórych zastosuj pogrubienie, kursywę, wyróżnienie tekstu, tak aby każdy tytuł był inny. Do jednego tytułu możesz użyć kilku rodzajów formatowań.

Możesz obejrzeć również filmik na stronie

(dla chętnych)

 POWODZENIA!

 

Religia:

  • Temat: Wielki Post – czas zbliżania do Boga.

    Na podstawie podręcznika proszę wykonać karty pracy jak również uzupełnić, pokolorować poniższy diagram i narysować symbole postu modlitwy i jałmużny:

     

     

Wychowanie fizyczne:

  • Ćwiczymy razem! Zachęcam do odwiedzania strony Podkarpackiego Wojewódzkiego Związku Sportowego, w zakładce Aktualności mamy "Aktywni w domu". Na swoich stronach i na profilach facebook znajdziecie na https://www.facebook.com/groups/1484126858428868/
  • Serdecznie pozdrawiam - dbajcie o siebie - L. Stasiła
  • W razie pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Klasa V

 Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski:

Zdania na najbliższy tydzień.

  • Temat: Przypomnę sobie przypadki i sprawdzę czy potrafię odmieniać wyrazy (na dwa dni)
  • http://aleklasa.pl/gimnazjum/gramatyka/c182-fleksja/2-rzeczownik ( przeczytać do zagadnienia OBOCZNOŚĆ)
  • ( utrwal pojęcia : temat rzeczownika, końcówka)
  • W zeszycie zapisz odmianę rzeczowników:dziewczynka, dziecko - w liczbie pojedynczej i mnogiej.

 

  • Temat: Wirtualna wizyta w muzeum sztuki. (temat na dwa dni)
  • https://epodreczniki.pl/a/wirtualna-wizyta-w-muzeum-sztuki/D19EeNxL2
  • Po przeczytaniu lub wysłuchaniu tekstu” Skąd się wzięło muzeum? “wykonaj w zeszycie ćwiczenia 1,2,3,4.
  • Przeczytaj następnie tekst “ Miejsce spotkań ze sztuką” i zapisz w zeszycie definicję wyrazu “muzeum” która znajduje się niżej w słowniku pojęć.

 

  • Temat : Radość ze świata, który nas otacza.
  • Podręcznik str. 197 “ Pieśń poranna”
  • Przeczytaj utwór ze zrozumieniem, odpowiedz pisemnie na pytanie 2 i 3 pod tekstem-w zeszycie.

Można do mnie pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

POZDROWIENIA

 

Matematyka:

  • Temat1: Kąty - rodzaje i własności. Temat2: Rysowanie kątów.    Temat3: Mierzenie kątów.    Temat4: Praca z zeszytem ćwiczeń.

https://epodreczniki.pl/a/katy-i-ich-rodzaje/DIdmZk0gV

        Proszę zrobić notatkę do zeszytu i wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń związane z tym tematem.

 

Język angielski:

  • Niestety nie wszyscy uczniowie przesłali wymagane zadania. Wszystkich obowiązuje projekt z tematu “Pogoda w Polsce” (Weather in Poland).  Niektóre osoby mają zaległe zadania... z początku marca - opis dnia i kserówka was/were. Bardzo proszę nie robić sobie jeszcze większych zaległości - czekam na zaległe zadania do 10 kwietnia i jest to termin ostateczny. Jednocześnie przypominam, że zadania do przesłania e-mailem podlegają ocenie. Prace proszę przesłać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. W razie jakichkolwiek pytań, proszę pisać.

 

W ubiegłym tygodniu pracowaliście nad projektem językowym. Natomiast w tym tygodniu nadrabiamy zaległości w zeszycie i zaczynamy nowy dział.

1)   Nadrabiamy zaległości, więc proszę wpisać do zeszytu:

Lesson (1):

Subject: The weather. (Pogoda.)

 

What’s the weather like? – Jaka jest pogoda?

It’s…. – Jest….

cold – zimno

warm – ciepło

hot – gorąco

Jeżeli do niektórych rzeczowników związanych z pogodą dodamy końcówkę „y” otrzymamy przysłówki. (Pamiętaj, że gdy przedostatnia jest samogłoska to ostatnią literę podwajamy przed dodaniem „y”.)

 

rzeczownik

przysłówek

sun – słońce

sunny – słonecznie

rain – deszcz

rainy – deszczowo

wind – wiatr

windy – wietrznie

storm – burza

stormy – burzowo

snow - śnieg

snowy – śnieżnie

fog - mgła

foggy – mgliście

 

Mówiąc o pogodzie możemy też użyć czasu Present Continuous budując nasze zdania według wzoru:

It is (albo The + rzeczownik ) + czasownik z „ing”.

It is raining. – Pada deszcz.

It is snowing. – Pada śnieg.

The sun is shining. – Słońce świeci.

The wind is blowing. – Wieje wiatr.

 

Lesson (2 i 3):

Subject: Weather in Poland – project. (Pogoda w Polsce – projekt.)

Tutaj oczywiście sam temat, bez notatek, ponieważ praca nad projektem dotyczy dwóch lekcji.

2) Nowe lekcje: zakończyliśmy już rozdział 6 (sprawdzianu z tego działu nie będzie), więc dziś zaczynamy rozdział 7 podręcznika.

Za wykonane zadań z nowego działu (lesson 1 i 2 poniżej) można otrzymać plusy z aktywności. Przypominam, że pięć uzbieranych plusów równa się ocenie bardzo dobrej. Niektórym z Was brakuje już niewiele do piątki. Proszę przesłać odpowiedzi (np. jako zdjęcie) do końca tego tygodnia na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Lesson (1):

Subject: Means of transport – vocabulary. (Środki transportu – słownictwo.)

 

Na początek tłumaczymy słówka z dwóch niebieskich ramek znajdujących się w podręczniku str. 95. Skorzystajcie ze słowniczka (podr.str.103, lesson 7.1).  Pod tym proszę umieścić sobie taką oto informację:

on foot – pieszo

Przed nazwą środka transportu używamy słowa „by” (np. by car / by train). Pamiętaj, że w tego typu zdaniach „by” nie tłumaczymy na j. polski – tłumaczy się tylko nazwę pojazdu. Zobacz:

I travel by train. – Podróżuję pociągiem.

I go to work by car. – Jeżdżę do pracy samochodem. (Uwaga: czasownik „go” oznacza w tym zdaniu „jechać, podróżować”, a nie tak jak zazwyczaj „iść”).

Zadanie 1: Proszę narysować tabelkę i uzupełnić ją odpowiednimi słowami z podręcznika (str.95). Możecie również do każdej rubryki dodać 2-3 swoje pomysły.

 

Transport that….(Transport)

travels on water (wodny)

travels in the air (powietrzny)

travels on ground (lądowy)

 

 

 

 

 

 

Zadanie 2: Obejrzyj krótki filmik i opowiedz na pytania do zeszytu (słuchaj uważnie, ponieważ w materiale filmowym znajdziesz odpowiedzi).

1.What is the most popular means of transport?

2.Which means of transport is similar to the car? (similar – podobny)

3.Which means of transport can travel under water?

4.Which means of transport do astronauts use?

Zadania dodatkowe – dla chętnych: dowolne zadania w zeszycie ćwiczeń str.60 (te zadania również można mi przesłać e-mailem).

 

Lesson (2):

Subject: Travelling. (Podróżowanie)

Proszę o przetłumaczenie słówek z niebieskich ramek – podr. str.97 i str.99. Skorzystajcie ze słowniczka: podr. str.103, lesson 7.2 i lesson 7.3.

Następnie proszę zrobić zadania:

- w zeszycie: podr. str.97. zad. 8 – podpisz obrazki

- w zeszycie ćwiczeń: str.61. zad. 4 oraz str.62. zad. 4

 

Lesson (3):

Subject: Let’s play a vocabulary game! (Zagrajmy w grę!)

Na dzisiejszej lekcji grywalizacja - gramy w gry i …utrwalamy słówka z nowego rozdziału. Poniżej zestaw gier do wyboru. Miłej zabawy!

Gra 1: Połącz słowo z obrazkiem – kliknij na słówko a następnie na obrazek do którego pasuje. Możesz również usłyszeć jak wymawiać te słowa (kliknij na znak głośnika).

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/transport-1

 Gra 2: Reguły takie same jak w Grze 1.

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/transport-2

Gra 3: Na górze planszy widzisz obrazki przedstawiające środki transportu, kliknij na jeden z nich. Po kliknięciu, na środku planszy pojawią się wymieszane literki, pod nimi wybrany przez Ciebie obrazek oraz miejsce na stworzenie słowa z rozsypanki. Kliknij lewym przyciskiem myszki na literę, przytrzymaj przycisk i przeciągnij literę w odpowiednią kratkę. Przy każdej próbie usłyszysz dźwięk sygnalizujący poprawną bądź błędną odpowiedź.

https://www.anglomaniacy.pl/transportSpelling.htm

Gra 4: Gra Memory. Szukamy par: angielskie słówko dotyczące środka transportu łączymy z jego ilustracją.  Uwaga: znajdziecie tutaj dwie plansze do gry.

https://www.anglomaniacy.pl/transportMatching.htm

 

Historia:

  • Temat: Od pazia do rycerza.
  1. Przeczytaj tekst w podręczniku, str. 136-139.

Zwróć uwagę na zagadnienia:

  • droga do rycerstwa – obowiązki pazia i giermka,
  • pasowanie na rycerza,
  • cechy idealnego rycerza,
  • rycerskie obowiązki,
  • życie codzienne rycerzy,
  • elementy wyposażenia średniowiecznego rycerza

 

  1. Na stronie https://epodreczniki.pl/a/ludzie-miecza---rycerze/D1GxOAPxW

          - przeczytaj tekst, obejrzyj animacje, przeanalizuj ilustracje

          - wykonaj zadania interaktywne, ćwiczenie 4 (krzyżówka)  i 5 –  wpisz do zeszytu.

 

Biologia:

  • Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Przesyłam Wam następne zagadnienia. Mam nadzieję, że nie mieliście większych problemów z poprzednimi tematami i jestem pewna, że świetnie sobie poradzicie z nowymi. W razie jakichkolwiek pytań czy problemów piszcie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w temacie podawajcie swoje imię, nazwisko i klasę.

Oto nowa lekcja

Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.

Przeczytaj temat z podręcznika str.102-105 oraz obejrzyj zdjęcia i filmiki znajdujące się na stronie https://epodreczniki.pl/a/lodyga/DDyUpE14m. Wykonaj znajdujące się na końcu ćwiczenia interaktywne     1 i 2.

W zeszycie zróbcie notatkę

  1. Budowa i rodzaje pędów. W tym punkcie narysuj żonkila ze str. 102 i podpisz jego pędy oraz części pędu nadziemnego.
  2. Budowa i funkcje łodygi- ze str.102 wypisz trzy funkcje łodygi.
  3. Przekształcenia łodygi-podaj cztery przykłady przekształceń łodygi z przykładami – str.104-105.

W ćwiczeniach

  • Str. 69 ćw. 1 i 2
  • Str. 71 ćw. 7 i 8

UWAGA!!!

            Na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wyślijcie zdjęcia zadań z zeszytów i ćwiczeń. W temacie podawajcie swoje imię, nazwisko i klasę.

Proszę o zdjęcia następujących zadań z ćwiczeń str.66, 68, 69 i 71. Osoby chętne mogą również przesłać zdjęcie zrobionego w zeszycie testu z podręcznika ze str. 90.

 

Geografia:

  • Temat: Lądy i oceany na ziemi – powtarzamy.

             1.Obejrzyj filmik

             2.Przeczytaj w podręczniku Podsumowanie rozdziału 3.(str. 98) i wykonaj  zadania z Sprawdź się! (str. 99-100), do zeszytu pisemnie, zad. 2, 3,5, 6.

             3. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1-4 ze str. 59-60.

Dla chętnych:

 

Technika:

  • Przeczytaj informacje ze str. 32-33.  Wykonaj w zeszycie ćw. 3 oraz pracę “Piórnik na biurko z aluminiowej puszki” według ćwiczenia “Mam pomysł” str. 33. Ozdób dowolnie.

Plastyka:

  • Wykonaj pracę plastyczną dotyczącą wybranego instrumentu strunowego, techniką wydzieranki z papieru kolorowego. [3 kolejne godziny lekcyjne- pracę wykonujecie do 14.04.20]

Muzyka:

  • Temat: instrumenty, które mają duszę.

https://epodreczniki.pl/a/instrumenty-ktore-maja-dusze/Ds0s2ro2P

        Prosze zrobić notatkę do zeszytu oraz wysłuchać proponowanych utworów.

 

Informatyka:

Obecne nauczanie to jedna wielka lekcja informatyki, dlatego nie będę Was dodatkowo obciążać. Proszę abyście do świąt zrobili tylko jedno zadanie i przesłali na mojego maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Myślę, że nie sprawi Wam ono trudności i zrobicie je w ramach odpoczynku od innych lekcji. J

  • Zadanie W Wordzie zróbcie dwa dyplomy o różnej tematyce np. za zajęcie I miejsca w zawodach sportowych i za udział w konkursie plastycznym (to tylko moje propozycje, można zrobić inne). Postarajcie się aby w dyplomach zastosować różne style formatowania tekstu. Pamiętajcie o wstawieniu tła, ramki, zdjęcia z Internetu, które możecie również sformatować np. dodając ramkę. Jeden dyplom powinien być w pionie, drugi w poziomie i pamiętajcie by wykorzystać całą kartkę a nie tylko widoczny fragment.

Aby przypomnieć sobie zasady formatowania tekstu i obrazu podaję linki, które ułatwią Wam zadanie.

POWODZENIA!

 

Religia:

  • Temat Kim jest Jezus Chrystus.

    Na podstawie podręcznika proszę uzupełnić karty pracy str 38 pomocą będzie prezentacje:

  • Temat W Jezusie Bóg objawia miłość ku ludziom.

    Zapoznajemy się z tekstem w podręczniku. Uzupełniamy katry pracy.

    1. Uczucia jakie towarzyszą nam podczas oczekiwania
    2. Symbole i wyjaśnienie rodzaju adwentu

    Np. historyczny – żłóbek -  oczekiwanie na przyjście Mesjasza; eschatologiczne – lampa – oczekiwanie na ponowne przyjście Chrystusa na końcu czasów

    Osobiste – serce- codzienne oczekiwani

 

Wychowanie fizyczne:

  • Ćwiczymy razem! Zachęcam do odwiedzania strony Podkarpackiego Wojewódzkiego Związku Sportowego, w zakładce Aktualności mamy "Aktywni w domu". Na swoich stronach i na profilach facebook znajdziecie na https://www.facebook.com/groups/1484126858428868/
  • Serdecznie pozdrawiam - dbajcie o siebie - L. Stasiła
  • W razie pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Klasa VI

 Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski:

Zadania na na najbliższy tydzień.

 

 

  • Temat : Radość pisania.
  • podręcznik str. 213,214 W.Szymborska “Radość pisania”
  • Przeczytaj wiersz ze zrozumieniem i odpowiedz pisemnie na pytania 1 i 2 pod tekstem.
  • Wypisz przykłady środków poetyckich: epitet, metafora,zdrobnienie, pytanie retoryczne.
  • Poznajemy tryby czasownika. Podręcznik str.209
  • Zrób notatkę w zeszycie (nie przepisuj całości).
  • W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad.63,64,67.

Można do mnie pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

POZDROWIENIA

 

Matematyka:

  • Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Mam nadzieję, że nie mieliście większych problemów z poprzednimi zadaniami.

            Zaczynamy nowy dział. Będę przesyłała Wam linki do nowych zagadnień. Obejrzyjcie je, posłuchajcie, postarajcie się zrozumieć i zrobić zadane przykłady. Pamiętajcie, że filmiki można obejrzeć kilkakrotnie, jeżeli za pierwszym razem nie będą zrozumiałe. W razie trudności nie martwcie się wrócimy do tych tematów po powrocie do szkoły i będę je tłumaczyć, ale wierzę, że dacie radą J W razie pytań czy problemów piszcie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w temacie podawajcie swoje imię i nazwisko.

Oto nowe lekcje

  1. Temat: Czym są wyrażenia algebraiczne?

Przeglądnij na samym dole str. 178 przykłady wyrażeń algebraicznych i kilka przepisz do zeszytu.  Przeglądnij również cztery przykłady ze strony 179 w podręczniku i przepisz je do zeszytu.

Obejrzyj zamieszczone na stronie https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-i-odczytywanie-wyrazen-algebraicznych/DQrK3f6S8 trzy filmiki z przykładami na temat tego co to są wyrażenia algebraiczne i spróbuj zrobić 1 i 3 ćwiczenie interaktywne znajdujące się pod filmikami.

Spróbuj zrobić w zeszycie zadania z podręcznika str.179 zad. 1 i str.180 zad.4

  1. Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych.

Obejrzyj filmik ze strony https://epodreczniki.pl/a/wyrazenia-algebraiczne/DdLuhthhR spróbuj zrobić trzy pierwsze ćwiczenia.

W zeszycie postaraj się rozwiązać  zadania z podręcznika ze str. 180 zad.6.

W ćwiczeniach str.87

UWAGA!!!

            Na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wyślijcie zdjęcia zrobionego w zeszycie testu z podręcznika ze str. 175. (te zadania chciałabym ocenić). Wyślijcie również zdjęcia zadań zrobionych w zeszycie i ćwiczeniach (chcę się zorientować czy zrozumieliście temat-ocenię tylko tym, którzy zrobią zadania dobrze). Staraj się pisać starannie. W temacie podawajcie swoje imię i nazwisko.

POWODZENIA!

 

Język angielski:

  • Subject: Cooking and eating- gotowanie i jedzenie

- Przepisujecie słownictwo dotyczące gotowania ze str. 81 zad.3 do zeszytu ( możecie wykorzystać słownik ze str. 89 do tłumaczenia nowych słów)

- Opisujecie zdjęcia ze str. 80 zad.1 dotyczące gotowania słowami z ramki z zad.3 str.81.

- Zapisujecie w zeszycie słowa z zad. 3 str.81 ( możecie wykorzystać słownik ze str. 89 do tłumaczenia nowych słów)

 

  • Subject:Czas Present Perfect - wprowadzenie

( poznajemy nowy czas ale nie stresujcie się budowa tego czasu jest całkowicie oparta na czasowniku have got, który doskonale znacie :) )

W zeszycie zapisujecie notatkę : Czas Present Perfect

- Używamy tego czasu do opisani czynnosci króta się właśnie zakończyła i efekt czynności jest widoczny

- W czynnościach, które zaczęły się w przeszłości i jeszcze się nie skończyły

- W czynnościach, które zaczęły się w określonym czasie w przeszłości i trwają aż to teraz

-Przeszłych czynnościach, które mają skutek w teraźniejszości

Budowa czasu Present Perfect

zdanie twierdzące:

osoba have /has+III forma tabela/czasownik z końcówką -ed+reszta zdania

I have been to Paris six times.

She has read 3 books.

Zdanie pytające:

Have /Has+ osoba+ III forma tabela/czasownik z końcówką - ed+ reszta zdania

Have you been to Paris?  Yes I have/ No, I haven’t

Has she read 3 books? Yes, she has/ No , she hasn’t

Zdanie przeczące:

Osoba+ haven’t/hasn’t+ III forma tabela/ czasownik z -ed+reszta zdania

I haven’t been to Paris.

She hasn’t read 3 books.

Subject: We’ve brought drssert- Przynieśliśmy deses

przeczytaj dialog ze str. 82, zad.1 i 2

Wykonaj zadanie 6 ze str. 83 ( napisz formy past perfect do podanych czasowników

  • w zeszycie napisz odpowiedzi do zadania 7 i 8
  • w zeszycie ćwiczeń wykonaj zadania : 50 zad. 1,2,3,4
  • 51 zad. 1,2,3,4 ( zeszyt ćwiczeń)
  • Obejrzyj filmik
  • https://agendaweb.org/verbs/present_perfect-exercises.html POĆWICZ BUDOWĘ I ZASTOSOWANIE CZASU PRESENT PERFECT
  • w razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. :) scany/zdjęcia pracy proszę przesłać na maila lub messengera :)

SŁYSZYMY SIĘ NA DISCORDZIE :) Pozdrawiam

 

Historia:

  • Utrwalenie wiadomości.

W celu utrwalenia wiadomości z poprzednich lekcji obejrzyj filmiki:

https://gwo.pl/absolutyzm-we-francji-p4659

https://gwo.pl/powstanie-stanow-zjednoczonych-p4658

 

  • Rozpoczynamy nowy dział „Upadek Rzeczypospolitej”.

Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.

       1. Przeczytaj tekst w podręczniku, str. 152-156.

Zwróć uwagę na następujące zagadnienia:

  • Unia personalna z Saksonią
  • Przedstawiciele dynastii Wettinów na tronie polskim: August II Mocny i August III Sas – cechy ich rządów
  • Podwójna elekcja w 1733r.
  • Stanisław Leszczyński i jego dążenia do korony
  • Projekty reform Rzeczypospolitej
  1. Przeczytaj To już wiem ze str. 157, następnie przepisz do zeszytu pkt1.
  2. Wyjaśnij w zeszycie pojęcia:

            - sejm niemy

            - wojna północna

            - konfederacja

        4.W dodatkowych źródłach wyszukaj informacje, które pomogą ci odpowiedzieć na pytanie: co oznacza i skąd się wzięło powiedzenie: Jedni do Sasa, drudzy do Lasa. Odpowiedź zapisz w zeszycie.

WAŻNE Scany lub zdjęcia wykonanych zadań prześlij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Biologia:

  • Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Przesyłam Wam następne zagadnienia. Mam nadzieję, że nie mieliście większych problemów z poprzednimi tematami i jestem pewna, że świetnie sobie poradzicie z nowymi. W razie jakichkolwiek pytań czy problemów piszcie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w temacie podawajcie swoje imię, nazwisko i klasę.

Oto nowa lekcja

Temat: Przegląd i znaczenie ryb.

Przeczytaj temat z podręcznika str.87-91 oraz obejrzyj zdjęcia i filmiki znajdujące się na stronie

W zeszycie zrób krótką notatkę

  1. Kształt ciała ryby a środowisko, w którym żyje – podaj tu trzy rodzaje kształtów ciała ryb oraz rodzaj zbiornika wodnego, w którym żyją ryby o podanym kształcie
  2. Pod względem odżywiania ryby dzielimy na:

            - drapieżne

            - planktonożerne – podaj po trzy gatunki takich ryb.

       3.Znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka (wypisz po pauzach)

       4.Główne zagrożenia ryb (wypisz po pauzach)

       5.Sposoby ochrony ryb (wypisz po pauzach)

W ćwiczeniach

  • Str. 70 ćw. 3 i 4
  • Str. 71 ćw. 6

UWAGA!!!

            Na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wyślijcie zdjęcia zadań z zeszytów i ćwiczeń. W temacie podawajcie swoje imię, nazwisko i klasę.

Proszę o zdjęcia następujących zadań z ćwiczeń Str. 70 ćw. 3 i 4, Str. 71 ćw. 6. Osoby chętne mogą również przesłać zdjęcie zrobionego w zeszycie testu z podręcznika ze str. 79-80.

 

Geografia:

  • Temat: Migracje i zróżnicowanie ludności Europy.

               1.Przeczytaj tekst w podręczniku (str. 78-84), dokładnie przeanalizuj mapę ze str. 82, wykonaj polecenie do pracy z mapą.

               2.W zeszycie:

                  - wyjaśnij: migracja, emigranci, imigranci

                  - uzupełnij tabelę

 

MIGRACJE

Przyczyny

Skutki

 

 

Pozytywne

Negatywne

 

 

 

 

- Przedstaw informacje na temat ludności Europy w formie mapy myśli. Weź pod uwagę zróżnicowanie narodowościowe (grupy ludów), językowe (rodziny języków) i religijne (wyznania).

 

Technika:

  • Przeczytaj informacje ze str. 33-35. Na podstawie tego tekstu zrób krótką notatkę na temat działania zmywarki i pralki automatycznej

Plastyka:

  • Nadal kończycie “ dywan”. Dodatkowo w najbliższym tygodniu robicie zdjęcie telefonem,
  • temat:  “ Wiosna w koło na wesoło”- pamiętając o elemencie humorystycznym na zdjęciu. [ ta praca będzie oceniona]

Muzyka:

  • Pierwiastki narodowe w muzyce F. Chopina.

https://epodreczniki.pl/a/pierwiastki-narodowe-w-muzyce-fryderyka-chopina/D1EY5mDvC

 

Informatyka:

Obecne nauczanie to jedna wielka lekcja informatyki, dlatego nie będę Was dodatkowo obciążać. Proszę abyście do świąt zrobili tylko jedno zadanie i przesłali na mojego maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Myślę, że nie sprawi Wam ono trudności i zrobicie je w ramach odpoczynku od innych lekcji.  

  • Zadanie Przypomnij sobie jak się tworzy prezentację. Przeglądnij osiem pierwszych kroków tworzenia prezentacji w programie Power Point, w tym celu wejdź na stronę http://www.mamkomputer.info/power-point-tworzenie-prezentacji/ , a następnie zrób własną pt. „Moje hobby.” (maksymalnie 10 slajdów).

POWODZENIA!

 

Religia:

  • Temat: Pogłębiam swoją wiarę w wspólnocie parafialnej:

    Zapoznaje się z tekstem umieszczonym w podręczniku na str 119. Uzupełniam karty pracy.

  • Temat: Rozpoznaję swoje miejsce we wspólnocie Kościoła.

    1. Kto tworzy Kościół?
      2. Do czego św. Paweł porównuje Kościół?
      3. Dlaczego każdy z nas jest ważny we wspólnocie Kościoła?
      4. Czym obdarza Pan Bóg ludzi w Kościele przez swojego Ducha?
      5. Po co objawia się Duch wszystkim ludziom?
      6. Jakie dary otrzymujemy od Ducha Świętego?
      7. Po co otrzymujemy różne dary i talenty?
      8. Jakie znamy „działalności” służące tworzeniu parafii?

    Dary i charyzmaty:
    mądrości słowa, wiary w Duchu Świętym, czynienia cudów, dar języków, proroctwa

    Powołania i posługi:
    chór parafialny, schola, lektorzy, grupa Caritas, Harcerze...

    notatki: Wspólnotę parafialną tworzą ludzie połączeni łaską Bożą, która uzdalnia ich do wzajemnej służby i wymiany darów duchowych i charyzmatów. Wspólnota wiary będzie mogła skutecznie wypełniać swoją misję, jeśli każdy ochrzczony znajdzie w niej miejsce, gdzie będzie mógł rozwijać swoje talenty.

    Na zadanie domowe wypisze jaki są grupy, wspólnoty w naszej parafii i opisze wybrane dwie grupy do zeszytu. Notatka powinna być wykonana samodzielnie. Zdjęcia z zadaniem domowym proszę przesłać na parafia.lowce@interia .pl do 4.04

 

Wychowanie fizyczne:

  • Ćwiczymy razem! Zachęcam do odwiedzania strony Podkarpackiego Wojewódzkiego Związku Sportowego, w zakładce Aktualności mamy "Aktywni w domu". Na swoich stronach i na profilach facebook znajdziecie na https://www.facebook.com/groups/1484126858428868/
  • Serdecznie pozdrawiam - dbajcie o siebie - L. Stasiła
  • W razie pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Klasa VII

Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski:

  • Pooglądaj film pt. "Krzyżacy" w reżyserii A. Forda (1960).
  • Porównaj zachowanie polskich rycerzy i Krzyżaków.
  • Napisz, dlaczego Jurand ze Spychowa jest postacią tragiczną.
  • Wymień postaci historyczne oraz obyczaje średniowieczne ukazane w filmie "Krzyżacy".
  • Przeczytaj w podręczniku na s. 165-173 frag. powieści "Krzyżacy" H. Sienkiewicza i informacje o lekturze. Następnie odpowiedz na pytania od 1do 4, które znajdują się na s. 173.
  • Scharakteryzuj postać jednego z rycerzy ukazanych w filmie "Krzyżacy".
  • W zeszycie ćwiczeń z tematu : "Recenzja filmu lub spektaklu teatralnego" rozwiąż następujące zadania: 1,2,3,4,5,8,9,10. [ Zeszyt ćwiczeń, s.215-220].

 

Matematyka:

  • Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Mam nadzieję, że nie mieliście większych problemów z poprzednimi tematami i jestem pewna, że świetnie sobie poradzicie z nowymi. Będę przesyłała Wam linki do nowych zagadnień. Obejrzyjcie je, posłuchajcie, postarajcie się zrozumieć i zrobić zadane przykłady. Pamiętajcie, że filmiki można obejrzeć kilkakrotnie, jeżeli za pierwszym razem nie będą zrozumiałe. W razie trudności nie martwcie się wrócimy do tych tematów po powrocie do szkoły i będę je tłumaczyć, ale wierzę, że dacie radą J W razie jakichkolwiek pytań czy problemów piszcie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w temacie podawajcie swoje imię i nazwisko.

Przesyłam Wam następne tematy.

  1. Temat: Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu sum algebraicznych.

Obejrzyj filmiki  znajdujące się na stronie, w szczególności zwróć uwagę na przykład 4 https://epodreczniki.pl/a/jednomiany-i-sumy-algebraiczne/DXcaYppDY i rozwiąż znajdujące się na stronie ćwiczenia 4, 8, 11 i 13. Po cztery przykłady ćwiczeń 11 i 13 zapisz w zeszycie.

Jeszcze raz obejrzyj filmiki dotyczący dodawania i odejmowania sum algebraicznych znajdujący się na stronie

W zeszycie

Rozwiążcie zadania z podręcznika str. 158 zad 5 a i b oraz zadanie 7 a-d w tym zadaniu usuń nawiasy zgodnie z zasadami i wykonaj redukcję wyrazów podobnych

 

  1. Temat: Mnożenie sum algebraicznych przez liczbę.

Obejrzyj filmik  znajdujące się na stronie

W zeszycie

Rozwiąż zadania ze str. 160 zad 1a, 2a.

UWAGA!!!

            Na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wyślijcie zdjęcia zadań zrobionych w zeszycie tj. str. 158 zad 5 a i b, str. 158 zad. 7 a-d oraz str. 160 zad 1a, 2a  (chcę się zorientować czy zrozumieliście temat-ocenię tylko tym, którzy zrobią zadania dobrze). Staraj się pisać starannie. W temacie podawajcie swoje imię i nazwisko.

POWODZENIA!

 

Język angielski:

  • Niestety nie wszyscy uczniowie przesłali wymagane zadania. Bardzo proszę nie robić sobie jeszcze większych zaległości - czekam na zaległe zadania do 10 kwietnia i jest to termin ostateczny. Jednocześnie przypominam, że zadania do przesłania e-mailem podlegają ocenie. Prace proszę przesłać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. W razie jakichkolwiek pytań, proszę pisać.
  1. Do ostatniej lekcji proszę sobie dopisać słówka z ramki (podr. str. 85 zad.5) wraz z tłumaczeniem, które możecie znaleźć w słowniku (podr.str.91, lesson 7.3.).
  2. Nowe lekcjeproszę sobie wpisać do zeszytu poniższe tematy, notatki i zadania.

Lesson (1)

Subject: Vocabulary exercises with Quizlet App. (Ćwiczenia na słownictwo z użyciem Aplikacji Quizlet.)

Proszę się zalogować na swoje konto klasowe w Aplikacji Quizlet https://quizlet.com/class/13935910/  i dokładnie przejrzeć przygotowany dla Was zestaw „Zakupy” (słówka z podręcznika + dodatkowe). Następnie przejść do końca tryb „Ucz się” i sprawdzić swoją wiedzę w trybie „Test”. Dla chętnych gra „Grawitacja” lub „Dopasowania”.

Z tej lekcji nie trzeba przesyłać potwierdzenia, że wykonaliście zadania – jako administrator klasy sprawdzę Waszą aktywność profilową dla tego zestawu bezpośrednio przez Aplikację, jak zresztą sprawdzam codziennie od momentu założenia wirtualnej klasy. Dla wytrwałych plusy.

 

Lesson (2)

Subject: Comparatives and superlatives of adjectives. (Stopień wyższy i najwyższy przymiotników.)

Stopniowanie przymiotników to zróżnicowanie ich na podstawie intensywności tej cechy, którą opisują.

W języku angielskim rozróżniamy trzy stopnie intensywności przymiotnika:

  1. a) równy (positive) – przymiotnik w podstawowej formie;
  2. b) wyższy (comparative) – gdy coś jest bardziej intensywne niż normalnie;
  3. c) najwyższy (superlative) – najwyższe nasilenie danej cechy, wyróżnia przymiotnik na tle innych.
  4. Rodzaje stopniowania

Przymiotniki stopniujemy regularnie (w zależności od ilości sylab, jakie dane słowo ma) lub nieregularnie (musimy je zapamiętać, bo nie stopniują się one według jasnych zasad).

Stopniowanie regularne

  1. a) przymiotniki jednosylabowe i niektóre dwusylabowe (zakończone na -ow, -y, -le, -e) otrzymują końcówki: -er w stopniu wyższym, -est w stopniu najwyższym (w tym stopniu the pojawia się przed przymiotnikiem), np. old – older the oldest, hollowhollower – the hollowest, clever cleverer – the clever

W niektórych przypadkach musimy dokonać pewnych zmian. Zapamiętaj, że przymiotniki:

- zakończone na -e lub -le, przy stopniowaniu nie otrzymują kolejnego ‘e’ (nice - nicer - the nicest; simple - simpler- the simplest);

- zakończone na -y, zamiast ‘y’ otrzymują ‘i’  (np. dry - drier - the driest, happy - happier - the happiest), wyjątek: shy - shyer - the shyest;

- zakończone na litery w następującej kolejności:  spółgłoska + samogłoska + spółgłoska, wymagają podwojenia ostatniej litery (np. hot - hotter - the hottest)  wyjątek:  przymiotniki zakończone na w lub x – nie podwajamy liter np. new - newer - the newest

  1. b) inne przymiotniki dwusylabowe oraz przymiotniki 3+ sylabowe: stopniujemy opisowo poprzez dodanie na początku słówka more w stopniu wyższym i the most w stopniu najwyższym, natomiast przymiotnik przepisujemy np.

modern – more modern – the most modern

dangerous – more dangerous – the most dangerous

harmful – more harmful – the most harmful

intereting – more interesting – the most interesting

 

Stopniowanie nieregularne

Tych form trzeba się nauczyć na pamięć:

bad – worst – the worst

good – better – the best

Uwaga: Istnieją przymiotniki, których w ogóle nie da się stopniować, ponieważ mówią o cechach, które nie podlegają stopniowaniu. Są to przymiotniki opisujące skrajne cechy (np. freezing), stany absolutne (np. dead) oraz przymiotniki klasyfikujące (nuclear).

2.Konstrukcje z przymiotnikami:

  1. a) rzeczownik (podmiot) + stopień wyższy + than + rzeczownik
    than – niż, od
    My house is smaller than Kate’s house. (Mój dom jest mniejszy niż dom Kasi.)
    I am taller than (Jestem wyższa od ciebie.)
  2. b) as… as… (not as… as…) + stopień równy – tak..jak… (nie tak…jak…)

She’s as good at chess as her teacher. (Ona jest tak dobra w szachy jak jej nauczyciel.)

This red dress is not as pretty as that blue one.( Ta czerwona sukienka nie jest tak ładna jak tamta niebieska.)
W tej konstrukcji zamiast pierwszego „as” można użyć „so” bez zmiany znaczenia (so…as… / not so ..as).

 

  1. c) stopień najwyższy + przyimek

He’s the best player on the team. (On jest najlepszym zawodnikiem w drużynie.)

This is the most expensive car in the store. (To najdroższy samochód w sklepie.)

 

  1. d) stopień najwyższy + of (all)

He’s the most skilled musician of all competitors in today’s contest. (On jest najbardziej uzdolnionym muzykiem ze wszystkich uczestników dzisiejszych zawodów.)

She’s the prettiest of them all. (Ona jest najładniejsza ze wszystkich.)

 

Zadanie domowe (proszę przesłać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 5 kwietnia):

Zadanie do zeszytu:
Podaj stopień wyższy i najwyższy przymiotników:

1.calm (spokojny) –

2.blue (niebieski) –

3.pretty (ładna) –

4.big (duży) –

5.good (dobry) –

6.bad (zły) –

7.expensive (drogi) –

8.nervous (nerwowy) –

9.beautiful (piękny) –

10. important (ważny) –

  Zeszyt Ćwiczeń: str.78. zad. 1 (użyj przymiotnika w odpowiedniej formie), zad.2. (użyj podanych przymiotników i stwórz po 3 zdania porównujące do obrazków).

 

Lesson (3)

Subject: How to save money? - expressing your opinion. (Jak oszczędzać? – wyrażanie własnego zdania. )

1.Przepisz do zeszytu i przetłumacz:

  1. a) słowa z ramki – podr. str. 87 zad.3. ;
  2. b) wyrazy z quizu, które zostały wyróżnione na zielono – podr. str. 87.

Skorzystaj ze słowniczka (podr. str.91, lesson 7.5).

2.Rozwiąż quiz i zapisz swoje odpowiedzi w zeszycie (podr. str. 87).

3.Odpowiedz pełnym zdaniem na 2 pytania – użyj czasu Present Simple i uzasadnij swoją wypowiedz:

  1. a) Does money make people happy? (Czy pieniądze sprawiają, że ludzie są szczęśliwi?)
  2. b) How to save money? (Jak oszczędzać?)

Proszę sfotografować lekcję i przesłać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do 5 kwietnia.

 

Język niemiecki:

 Grüß Euch Meine Schüler! - Witajcie Drodzy Uczniowie!

Przechodzimy do rozdziału/Kapitel 4 - Essen in Deutschland.

  • Thema: Essen und Trinken.   (Jedzenie i Picie)       Podręcznik str.86  zad.1,

Zapisz do zeszytu:

1.Zum Frühstück- na śniadanie, zum Abendessen- na kolację, das Rührei- jajecznica, die Blaubeere- borówka

 Die Erdbeere- truskawka, trinken- pić, Cornflakes mit Milch- płatki z mlekiem, Tee ohne Zucker- herbata bez cukru, dazu- do tego, hungrig- głodny, durstig- spragniony

  1. Wpiszcie słownictwo ze str 86 zad.1 z tłumaczeniem( korzystajcie ze słowniczka str.98-99). 3.Wysłuchajcie wymowę tych słów ( nagrania do podręcznika str.7/KOD D75AUS lub docwiczenia.pl)
  2. Podaj 5 warzyw i 5 owoców po niemiecku( szukaj w słowniku on-line np. www.ponds.pl )pamiętaj o rodzajnikach!!!
  3. Odpowiedz na pytania w zeszycie.

Was ist dein Lieblingsobst?:Mein Lieblingsobst ist……………………….

Was ist dein Lieblingsgemüse? Mein Lieblingsgemüse ist……………………………

Odpowiedzi z zadania 3 i 4 prześlijcie zdjęciem w załączniku( do środy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Dla utrwalenia słownictwa wykonajcie zadania on-line. Ocenię to jako aktywność na lekcji na „+”(podajcie imę+Ł)

https://wordwall.net/play/367/562/476

https://wordwall.net/play/669/901/753

Pamiętaj! Przy wysyłaniu maila, aby w temacie zapisać imię i nazwisko . Na wysłanie zadania macie zawsze tydzień.

  

  • Thema: Mein Frhüstück -  Moje śniadanie

1.Zapisz w zeszycie:

man isst- je się / man trinkt- pije się/ hungrig- głodny/ durstig- spragniony

2.Praca z podręcznikiem str.86 zad.2

Wysłuchaj tekst  a następnie uzupełnij zdania i rozwiązania zapisz do zeszytu  (nagrania str.7

3.Wykonaj ustnie zadanie 3 i 4 str.87

4.Wykonaj zadanie 5. Str.87 Napisz w zeszycie zdania dialogu we właściwej kolejności.

5.Odpowiedz na pytania, zapisz do zeszytu:

Was isst du zum Frühstück? Co jesz na śniadanie?

Ich esse zum Frühstück……………………………….

Was trinkst du dazu? Co pijesz do tego?:

Ich trinke dazu…………………………………...

Dla utrwalenia dołączam link: po otwarciu podaj swoje imię+Ł (ocenię jako aktywność na lekcji)

https://wordwall.net/play/1020/027/317

 

Historia:

  • Temat: Kultura polska na przełomie XIX i XX wieku.

       1. Przeczytaj tekst w podręczniku, str. 148-151.

  1. W zeszycie wyjaśnij pojęcia:

          - pozytywizm

          - praca organiczna

          - praca u podstaw

          - modernizm

      4. W zeszycie ćwiczeń uzupełnij zadania 1-4, str. 66-67.

      5. Korzystając z dodatkowych źródeł informacji wypisz tytuły obrazów historycznych Jana Matejki oraz prac Artura Grottgera. Poczytaj o nich i obejrzyj je w Internecie.

 

WAŻNE Scany lub zdjęcia wykonanych zadań prześlij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

  • Temat: Ziemie polskie przed I wojną światową – podsumowanie.

1.Przeczytaj w podręczniku Podsumowanie działu IV, str. 152-153

2.Skorzystaj też ze strony https://gwo.pl/sluchowiska-klasa-7-p4645 i wysłuchaj opowiadań: Przerwana lekcja oraz opowiadań 6–8 cykl słuchowisk o warunkach życia i pracy robotników oraz przemysłowców w XIX-wiecznej Łodzi

3.Wykonaj zadania podsumowujące w zeszycie ćwiczeń, str. 68-69.

 

Biologia:

Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Przesyłam Wam następne zagadnienia. Mam nadzieję, że nie mieliście większych problemów z poprzednimi tematami i jestem pewna, że świetnie sobie poradzicie z nowymi. W razie jakichkolwiek pytań czy problemów piszcie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w temacie podawajcie swoje imię i nazwisko.

Oto nowe lekcje

  1. Temat: Higiena i choroby układu wydalniczego.

Przeczytaj temat z podręcznika str.157-159 oraz obejrzyj zdjęcia i filmiki znajdujące się na stronie https://epodreczniki.pl/a/profilaktyka-chorob-ukladu-moczowego/D13TqDQKN. Wykonaj znajdujące się na końcu lekcji zadania interaktywne 1-3.

W zeszycie w punktach zapiszcie:

1.Sposoby zapobiegania chorobom układu wydalniczego (podaj  je po pauzach)

2.Choroby układu wydalniczego (wymień choroby podane w podręczniku i podaj ich przyczyny)

3.Dializa (wyjaśnij pojęcie)

W ćwiczeniach - str.79 ćw. 1 i 2a, str. 81 ćw. 5 i 6

 

  1. Temat: Podsumowanie układu wydalniczego.

W celu podsumowania działu zapoznaj się z materiałem umieszczonym umieszczone na stronie: https://epodreczniki.pl/a/uklad-moczowy/DIm57TIjs. Możesz zrobić znajdujące się na końcu zadania interaktywne.

W zeszycie zróbcie test str.161-162 Wiesz czy nie wiesz?

UWAGA!!!

            Na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wyślijcie zdjęcia zadań z zeszytów i ćwiczeń. W temacie podawajcie swoje imię, nazwisko i klasę.

Proszę o zdjęcia następujących zadań z ćwiczeń str.79 ćw. 1 i 2a, str. 81 ćw. 5 i 6, oraz zdjęcie zrobionego w zeszycie testu z podręcznika ze str. 161-162.

 

Geografia:

  • Temat: Praca i bezrobocie w Polsce.

1.Przeczytaj tekst w podręczniku Struktura zatrudnienia i bezrobocie:

- przeanalizuj diagramy, wykresy i mapy – porównaj zatrudnienie w Polsce w  

 poszczególnych sektorach gospodarki na przestrzeni lat,

- przeanalizuj sytuację w poszczególnych województwach, porównaj strukturę zatrudnienia w województwie podkarpackim ze strukturą zatrudnienia w Polsce

- wyciągnij wnioski i zapisz je w zeszycie

2.Skorzystaj

z https://epodreczniki.pl/a/struktura-zatrudnienia-i-problem-bezrobocia-w-polsce/DPpCzYSz5, przeczytaj tekst, analizuj dane. Zwróć szczególną uwagę na zagadnienia: struktura zatrudnienia, ludność aktywna zawodowo, problem bezrobocia.

- Dokładnie przeczytaj Podsumowanie

- Do zeszytu:

       *przerysuj schemat z polecenia 4.

       *przepisz pojęcia ze słowniczka

 - Wykonaj zadania interaktywne 1-6

3.W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1- 4 ze str. 71-72.

  • Ponadto

Przypominam o pracy nad projektami – gotowe prace do oceny proszę przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Fizyka:

  • Temat: Ruch jednostajnie zmienny

             - pomoce: podręcznik, Epodręczniki: https://epodreczniki.pl/a/ruch-zmienny-prostoliniowy-przyspieszenie-predkosc-srednia-i-chwilowa/Df9pgJhuh

             - pojęcie:

  • przyspieszenie, jednostka przyspieszenia
  • prędkość średnia
  • prędkość chwilowa

Proszę zapoznać się z przykładami na stronie i sporządzić notatkę w zeszycie

WAŻNE Notatkę proszę sfotografować i przesłać na majla: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Chemia:

  • Temat do realizacji bieżącej: „Tlenki – dwuskładnikowe związki tlenu” (temat na dwie lekcje, bieżący tydzień)

    Materiał do notatki – z podręcznika oraz ze strony internetowej:

    https://epodreczniki.pl/a/tlen-i-tlenki/DeoaBkF4n

    Treści obowiązujące (notatka):

    1. Co to są tlenki?  - dwuskładnikowe związki pierwiastków z tlenem

    2. Jaka jest wartościowość tlenu w związkach.

    3. Przykłady  wzorów i nazw tlenków.

        - tlenków pierwiastków jednowartościowych, np.: Na2O – tlenek sodu, Cu2O – tlenek miedzi (I), N2O – tlenek azotu (I) (proszę przypomnieć sobie , kiedy zapisujemy w nazwie wartościowość pierwiastka, a kiedy nie),

         - tlenków pierwiastków dwuwartościowych, np.: MgO – tlenek magnezu, FeO – tlenek żelaza (II), NO – tlenek azotu (II)

         - tlenków pierwiastków trójwartościowych, np.: Al2O3 – tlenek glinu, P2O3 – tlenek fosforu (III)

         - tlenków pierwiastków czterowartościowych, np.: CO2 – tlenek węgla (IV), PbO2 – tlenek ołowiu (IV)

         - tlenków pierwiastków pięciowartościowych, np.: Cl2O5 – tlenek chloru (V), P4O10 – tlenek fosforu (V) UWAGA! wzór tlenku fosforu (V) jest wyjątkiem, As2O5 – tlenek arsenu (V)

         - tlenków pierwiastków sześciowartościowych, np.: SO3 – tlenek siarki (VI), CrO3 – tlenek chromu (VI)

         - tlenków pierwiastków siedmiowartościowych, np.: Cl2O7 – tlenek chloru (VII)

    4. Otrzymywanie tlenków w reakcjach syntezy (łączenia) pierwiastków z tlenem (na podstawie przykładów z Internetu) https://chem24.pl/podrecznik-,10,14,Tlenki---sposoby-otrzymywania

    Samodzielnie (zadanie do zrobienia) proszę zapisać wzory sumaryczne i strukturalne:

    - tlenku srebra (I), tlenku wapnia, tlenku żelaza (III), tlenku siarki (IV), tlenku bromu (V) oraz równanie reakcji otrzymywania CO i P2O3.

     

    WAŻNE Proszę wykonać telefonem zdjęcia notatki i zadania (zwracając uwagę na to, aby zdjęcia były robione w jednym ujęciu) i przesłać mi te fotografie jako załączniki do wiadomości e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Temat wiadomości: imię nazwisko, klasa, SP Łowce

    termin 4 kwietnia 2020 r.

Plastyka:

  • Wykonaj ilustrację do wiersza Władysława Broniewskiego “ Pierwiosnek”, techniką dowolną.

Muzyka:

 

Religia:

  • Temat: Trudności w głoszeniu Ewangelii: (e-katecheza)

    Zapoznaje się z treścią zamieszczą w podręczniku i na jego podstawie wykonujemy karty pracy.

    Zadanie domowe: Jakie dziś w XXI w widzisz zagrożenia w głoszeniu Ewangelii. Prace proszę przesyłać do 4.04 na email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Dla chętnych:

  • Temat Wyznawanie wiary Kościoła.

    Zapoznajemy się z treścią podręcznika i na tej podstawie wykonujemy karty pracy.

     

Doradztwo zawodowe:

 

Informatyka:

 Obecne nauczanie to jedna wielka lekcja informatyki, dlatego nie będę Was dodatkowo obciążać. Proszę abyście do świąt zrobili tylko jedno zadanie i przesłali na mojego maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Myślę, że nie sprawi Wam ono trudności i zrobicie je w ramach odpoczynku od innych lekcji.   J

  • Zadanie Na stronie http://www.robraj.pwsz.krosno.pl/edytor%20cw13.pdf możecie przypomnieć sobie jak przerabiamy zdjęcia w Wordzie.
  • Waszym zadaniem będzie na trzech różnych zdjęciach (każde z tych zdjęć należy trzykrotnie skopiować) dokonać podobnych przeróbek jak na podanej wyżej stronie. Wykorzystajcie do tego efekty, filtry i ramki. Zadanie proszę mi wysłać na maila.

POWODZENIA!

 

Wychowanie fizyczne:

  • Ćwiczymy razem! Zachęcam do odwiedzania strony Podkarpackiego Wojewódzkiego Związku Sportowego, w zakładce Aktualności mamy "Aktywni w domu". Na swoich stronach i na profilach facebook znajdziecie na https://www.facebook.com/groups/1484126858428868/
  • Serdecznie pozdrawiam - dbajcie o siebie - L. Stasiła
  • W razie pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Klasa VIII

W TYM TYGODNIU PRÓBNY SPRAWDZIAN ÓSMOKLASISTY: zdjęcia lub skany odpowiedzi wysyłamy, odpowiednio w każdym dniu na poniższe maile:

30.03.20- język polski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

31.03.20- matematykaTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

01.04.20- język angielski   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Drodzy Uczniowie niektórzy nauczyciele proszą Was o przesłanie wykonanych zadań lub notatek. Pamiętajcie o tym :)

 

Język polski :

Ze względu na  próbny egzamin ósmoklasisty, w tym tygodniu mniej jest zagadnień do samodzielnego opracowania.

  • Temat: Powtarzamy, sprawdzamy się.
  1. W podręczniku przeczytaj informacje zawarte na s.290-292.
  2. W zeszycie ćwiczeń z temat:" Formy wypowiedzi. CV" rozwiąż zadania na s.227- 231.
  3. W zeszycie ćwiczeń z działu : "Sprawdź się przed egzaminem" rozwiąż sprawdzian III.

 

Matematyka:

 

Język angielski:

Niestety nie wszyscy uczniowie przesłali wymagane zadania. Wszystkie materiały do przesłania e-mailem podlegają ocenie. Bardzo proszę nie robić sobie niepotrzebnych zaległości w nauce i przesyłać systematycznie – czekam na wszystkie zaległe zadania do 10 kwietnia. Prace proszę przesłać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W tym tygodniu Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępnia próbny Egzamin Ósmoklasisty, dlatego też przekazuję Wam tylko jedną lekcję do opracowania abyście mieli czas odpowiednio się przygotować do próbnego egzaminu. Wszystko co musicie wiedzieć o egzaminie znajdziecie tutaj: https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/

Zachęcam również do przeglądania zestawów zadań powtórkowych przygotowanych przez ekspertów CKE: https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/

Przypominam również, że wiele przydatnych treści do powtórki znajduje się w zeszycie ćwiczeń: funkcje językowe (str.150-155), środki językowe (str 156-161), modele wypowiedzi tj.  wypracowania (str.162-168) oraz na koncie klasowym Aplikacji Quizlet: https://quizlet.com/class/13983024/  .

Proszę wpisać do zeszytu poniższą notatkę i zrobić zadania, które należy przesłać do 5 kwietnia na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Lesson (1)

Subject: Word formation. (Słowotwórstwo)

Słowo składa się z rdzenia (niepodzielna cząstka, w której tkwi znaczenie wyrazu; może stanowić wyraz samodzielny lub nie) oraz elementów dodatkowych – przedrostka (dodawanego przed rdzeniem) i przyrostka (dodawanego po rdzeniu).

Wyrazy proste składają się z samego rdzenia. Od wyrazów prostych tworzymy wyrazy pochodne dodając do nich odpowiednio przedrostki i przyrostki.

Ten sam wyraz może mieć zarówno przedrostek, jak i przyrostek np.: discovery (‘dis’ to przedrostek, ‘cover’ to rdzeń, ‘y’ to przyrostek).

W tym samym wyrazie może wystąpić więcej niż jeden przedrostek i więcej niż jeden przyrostek np.: irrevocable (1 przedrostek – ‘ir’, 2 przyrostki – ‘c’ , ‘able’), disembark (2 przedrostki – ‘dis’ , ‘em’).

Znaczenie wielu przedrostków jest łatwe do określenia, ponieważ tworzą one określone grupy np:

  1. a) negacja lub przeciwieństwo: dis, in, im, il, ir, non, un, ab, a regular – irregular, normal – abnormal;
  2. b) niedostatek, zaniżenie, zbyt niski poziom: under, hypo underestimate (nie doceniać), hypotension (niedociśnienie);
  3. c) nadmiar, przerost, zawyżenie: over, hyper overestimate (przeceniać), hypertension (nadciśnienie);

 

Przyrostki spełniają przede wszystkim funkcję gramatyczną – określają do jakiej części mowy należy dany wyraz. Istnieją przyrostki charakterystyczne dla konkretnej części mowy, np.:

a)rzeczowników: -er, -or, -ity, -ance, -tion, -ism, -ment, -ness, -ian, -ist;

b)przymiotników: -ful, -less, -ous, -able, -al, -ic, -ant, -ile, -ory, -ate, -ible, -ive;

c)czasowników: -ize, -fy, -ate, -ish, -en.

Pamiętaj, że poza powyższą listą istnieją też inne końcówki.

Za pomocą odpowiednich przyrostków można przekształcać jedne części mowy na inne. Większość przyrostków ma jednak określone znaczenie np.

1) -er lub -or dodane do czasownika zazwyczaj określają osobę (worker, creator);

2) -ful wskazuje na posiadanie jakiejś cechy (careful) a -less na jej brak (careless).

Zadanie domowe  (do 5 kwietnia na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. )

Przy wykonywaniu tych zadań przydadzą się słowniki. Możecie skorzystać np. z:

https://www.diki.pl/

https://pl.bab.la/slownik/

https://ling.pl/

Zadanie 1:

Znajdź w poniższych słowach rdzeń, przedrostki i przyrostki. Wykonaj to zadanie według przykładów:

discovery – ‘dis’ (przedrostek), ‘cover’ (rdzeń), ‘y’ (przyrostek)

abnormal – ‘ab’ (przedrostek), ‘normal’ (rdzeń), brak przyrostka

 Pamiętaj, że w niektórych wyrazach możemy mieć kilka przedrostków i przyrostków.

1.illegal –

2.teacher –

3.atypical –

4.misunderstanding –

Zadanie 2:

Podaj przykłady słów do każdej z poniższych kategorii:

  1. a) rzeczowniki zakończone przyrostkiem ‘-ness’: 1) ……………… 2)……………….
  2. b) przymiotniki rozpoczynające się przedrostkiem ‘im’: 1) ……………… 2)……………….
  3. c) przymiotniki zakończone przyrostkiem ‘-ful’: 1) ……………… 2)……………….
  4. d) czasowniki zakończone przyrostkiem ‘-ish’: 1) ……………… 2)……………….

Zadanie 3:

Prześledź proces słowotwórczy na podstawie słów podanych poniżej i znajdź wyrazy pochodne (te, które powstają po dodaniu przedrostka i/lub przyrostka) od podanych słów.
Przykład: value (cenić) – valuate (oceniać) – valuation (ocena) – overvaluation (przecenianie) – devalue (dewaluować) – devaluation (dewaluacja)

  1. employ (zatrudniać) –
  2. create (tworzyć) –

 

Zadanie dla chętnych: Wyjaśnij różnicę w znaczeniu poniższych słów używając słownika i wiadomości

z dzisiejszej lekcji dotyczących przedrostków i przyrostków.

  1. przymiotniki: colourful / colourless
  2. czasowniki: arm/disarm

W razie pytań lub prośby o przedłużenie terminu przesłania zadań, proszę przesłać wiadomość.

 

Język niemiecki:

Hallo Kasse VIII . Zanim przejdę do następnej lekcji przypominam, ze nie wszyscy wysłali wiadomości z ostatniego zadania. PRIMA dla tych co już wysłali. Ponadto pamiętajcie, aby w temacie pisać imię i nazwisko. Na wykonanie zadań macie zawsze tydzień.

  • Thema: Mein Aussehen – Mój wygląd   /   Praca z tekstem   podręcznik str.108 zad.1, 2   

       I. Zapisz do zeszytu:

Pickeln im Gesicht haben – mieć pryszcze na twarzy, Zahnspangen tragen – nosić aparat ortodontyczny, ich weiß – wiem, zu dick – za gruby, die Haut – skóra

Czasowniki rekcyjne- to takie, które łączą się z przyimkiem w określonym przypadku

 lachen über A – śmiać się z (kogoś, czegoś), fragen nach D- pytać o, warten auf A- czekać na, denken an A- myśleć o,

 sich interessieren für A – interesować się , bereiten sich auf D - przygotowywać się do, sprechen mit D – mówić z

Ich frage nach dem Lehrer. Pytam o nauczyciela.

Wir warten auf den Vater. Czekamy na tatę

Thomas denkt an seine Freudin. Tomek myśli o swojej przyjaciółce

     II. Wykonaj zad.1 str.108 Przeczytaj teksty i ustnie przyporządkuj właściwe tytuły.

     III. Wykonaj zad.2 str.108  i zapisz je w zeszycie.

 

Thema: Woran denkt ihr?    O czym myślicie?         Podręcznik str.108 zad.3 i 4

Na ostatniej lekcji poznaliście czasowniki rekcyjne i ich budowa w zdaniu. Dzisiaj tworzymy pytania do nich.

       I. Zapisz w zeszycie:

bereiten sich auf A- przygotowywać się do, sprechen mit D– mówić z , sich freuen auf A– cieszyć się na coś, schreiben an A – pisać do , einladen zu D – zapraszać do/ na ,

Sie denkt an die Ferien. Ona myśli o feriach Woran denkt się? O czym ona myśli? – pytanie o rzecz ( wo+(r) an )

Die Mutter fragt nach dem Arzt. Mama pyta o lekarza.→ Nach wem fragt die Mutter? O kogo pyta mama? – pytanie o osobę ( nach+ pytajnik III przypadku)

      II.Wykonaj zad.3 str108. Przeczytaj pytania i odpowiedzi z właściwymi przyimkami i napisz je w zeszycie. Nastepnie przeczytaj regułę na str 117

Dla lepszego zrozumienia udostępniam linki:

    III. Wykonaj zad.4 i wpisz do zeszytu. Zdjęcie prześlij w załączniku ( do następnego czwartku na delernen2020.gmail.com)

 

Historia:

  • Temat: Powojenna odbudowa Polski.

       1.Obejrzyj filmiki:

  1. Przeczytaj tekst podręczniku, str. 172-175.

       3. Wysłuchaj opowiadania Nowe życie – Warszawa po zakończeniu II wojny światowej https://gwo.pl/sluchowiska-klasa-8-p4646

       4.Skorzystaj również z materiałów znajdujących się na stronach: https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/687898,Co-zawzietosc-wroga-zniszczyla-wysilek-narodu-odbuduje

https://epodreczniki.pl/a/miedzy-propaganda-a-rzeczywistoscia-w-prl/DDAtcheAR

  1. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1-4, str. 74-75.

 

  • Temat: Polska w czasach stalinizmu.

       1.Skorzystaj z podręcznika tradycyjnego (str. 176-181) oraz https://epodreczniki.pl/a/okres-stalinizmu-w-polsce/DFfxlyd6I - przeczytaj ze zrozumieniem teksty, wykonaj zadania interaktywne

  1. Wysłuchaj opowiadania Nieszczęście – stalinizm w Polsce https://gwo.pl/sluchowiska-klasa-8-p4646
  2. W zeszycie zrób notatkę – wypunktuj cechy stalinizmu w Polsce.

 

Biologia:

Witajcie, przed nami kolejny tydzień nietypowej nauki. Przesyłam Wam następne zagadnienia. Mam nadzieję, że nie mieliście większych problemów z poprzednimi tematami i jestem pewna, że świetnie sobie poradzicie z nowymi. W razie jakichkolwiek pytań czy problemów piszcie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w temacie podawajcie swoje imię i nazwisko .

Oto nowa lekcja

Temat: Podsumowanie zależności antagonistycznych.

Aby podsumować ostatnie lekcje przeczytaj zamieszczone na stronie https://epodreczniki.pl/a/zjadajacy-i-zjadani/D17dzZ3q5  informacje i przejrzyj zdjęcia oraz rozwiąż znajdujące się na końcu ćwiczenia interaktywne.

Ciekawe informacje znajdziesz również na stronie: https://opracowania.pl/opracowania/biologia/wzajemne-stosunki-miedzy-populacjami-stosunki-antagonistyczne,oid,2205

W ćwiczeniach rozwiąż następujące zadania:

str. 56,57,58

str. 61 ćw. 1i 2, str.63 ćw. 6 i 7 oraz str. 64 ćw. 8

UWAGA!!!

            Na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wyślijcie zdjęcia zadań z ćwiczeń tj. str. 56,57,58  str. 61 ćw. 1i 2, str.63 ćw. 6i7 oraz str. 64 ćw. 8. W temacie podawajcie swoje imię i nazwisko.

POWODZENIA

 

Geografia:

  • Utrwalamy materiał z poprzednich lekcji (podręcznik, str. 104 -115)

1.Na podstawie mapy fizycznej Ameryki Północnej i Południowej w zeszycie wypisz: wyspy, półwyspy, góry, wyżyny, niziny, rzeki, jeziora obu kontynentów - najlepiej w formie tabelki.

2.Przeanalizuj środowisko przyrodnicze Ameryki Północnej (ukształtowanie terenu, budowa geologiczna, klimat, gleby, wody, roślinność itd.)  - analiza SWOT

 

MOCNE STRONY

 

SŁABE STRONY

 

SZANSE

ZAGROŻENIA

 

 

WAŻNE Zdjęcia lub scany notatek proszę wysłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Fizyka:

  • Temat: Elektromagnes - budowa, działanie i zastosowanie

          - pomoce: podręcznik, https://epodreczniki.pl/a/pole-magnetyczne-wokol-przewodnika-z-pradem-elektromagnesy-i-ich-zastosowanie/D1CHzXsYp

          - pojęcia:

  • elektromagnes,
  • porównanie magnesu sztabkowego i elektromagnesu (różnice i podobieństwa)
  • zastosowania praktyczne

          - sprawdzian:

https://klasowka.onet.pl/podrecznik/spotkania-z-fizyka-cz-3-klasa-3-gimnazjum/podrozdzial-rozdzial-iii-elektromagnes-budowa-dzialanie-zastosowanie/test

Proszę zapoznać się z przykładami na stronie i sporządzić notatkę w zeszycie

WAŻNE Notatkę proszę sfotografować i przesłać na majla: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Chemia:

  •  Proszę o przygotowanie się z tematu: „Metanol i etanol – najważniejsze alkohole jednowodorotlenowe”

    Pomoce: Podręcznik oraz strony internetowe

    https://epodreczniki.pl/a/alkohole---wlasciwosci/Dn8wj39qS

    https://chem24.pl/podrecznik-,10,140,Alkohole

    https://youtu.be/NU1QNiHGC_c

    1. W zeszycie proszę zapisać temat lekcji, omówienie budowy i właściwości metanolu, omówienie budowy i właściwości etanolu. Krótkie porównanie ich właściwości (podobieństwa i różnice). Proszę zwrócić uwagę na toksyczność tych alkoholi .

    Właściwości  chemiczne metanolu i etanolu (a na ich podstawie możemy stwierdzić, że inne alkohole też będą ulegać takim reakcjom): reakcja spalania całkowitego, reakcje spalania niecałkowitego – proszę zapisać równania reakcji.

    2. Otrzymywanie metanolu i etanolu:

        - metanol w reakcji CO i H2 – reakcja syntezy przebiegająca z wykorzystaniem katalizatora,

        - etanol w reakcji fermentacji alkoholowej (obowiązuje znajomość pojęcia fermentacja alkoholowa, równanie reakcji obowiązkowe na ocenę db i bdb).

    3. Proszę opisać działanie tych alkoholi na organizm człowieka i skutki jakie wywołuje spożycie metanolu i etanolu.

    4. Proszę opisać zastosowanie etanolu

     

    WAŻNE Proszę wykonać telefonem zdjęcia notatki (zwracając uwagę na to, aby zdjęcia były robione w jednym ujęciu) i przesłać mi te fotografie jako załączniki do wiadomości e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Temat wiadomości: imię nazwisko, klasa, SP Łowce

    termin 6 kwietnia 2020 r.

    Do powtórzenia  podstaw z alkoholi może przydać się film:  https://youtu.be/2syVWLVv4ZU

 

WOS:

  • Temat: Jak działa polski parlament?
  1. Przeanalizuj tekst Konstytucji RP, rozdz. IV Sejm i Senat, art. 98-105 oraz art. 109 -122.
  2. Dokładnie przeanalizuj tekst Jak uchwala się ustawę? (podręcznik, str. 136-137)  i narysuj w zeszycie czytelny schemat powstawania ustawy w Polsce.
  1. Wyjaśnij pojęcie: inicjatywa ustawodawcza
  2. Utrwal wiedzę na temat polskiego parlamentu wykorzystując materiały ze strony

https://epodreczniki.pl/a/wladza-ustawodawcza---sejm-i-senat/DnJHVNwWN, wykonaj ćwiczenia interaktywne.

 

EDB:

  •  

Doradztwo zawodowe

  • Zachęcam do zapoznania się z podanymi stronami.

Na stronie Starostwa Powiatowego w Jarosławiu są przedstawione oferty wszystkich szkół średnich , a także ankiety pomocne w wyborze szkoły średniej w wersji online oraz najważniejsze informacje dotyczące rekrutacji.

 

Informatyka:

Obecne nauczanie to jedna wielka lekcja informatyki, dlatego nie będę Was dodatkowo obciążać. Proszę abyście do świąt zrobili tylko jedno zadanie i przesłali na mojego maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Myślę, że nie sprawi Wam ono trudności i zrobicie je w ramach odpoczynku od innych lekcji. 

  • Zadanie W celu przypomnienia sobie jak tworzyć wykresy w Excelu obejrzyjcie filmik na stronie
    , a następnie wykonajcie samodzielnie przeanalizowane w nim tabele i wykresy, można dodatkowo wstawić etykiety danych czy inne poznane na lekcji formatowania. Tak wykonane zadania prześlijcie mi na maila.

POWODZENIA!

 

Religia:

  • Temat: Święta Jadwiga i chrystianizacja Litwy.

    Zapoznajemy się z treścią w podręczniku i na jego podstawie uzupełniamy kart pracy.

     

    Na Koncie Ram Łowce został umieszczony dokument skrypt do bierzmowania jest to kompendium wiedzy, bardzo proszę go sobie po rozsyłać i czytać go i powoli zapamiętać jego treść – będą testy.

Wychowanie fizyczne:

  • Ćwiczymy razem! Zachęcam do odwiedzania strony Podkarpackiego Wojewódzkiego Związku Sportowego, w zakładce Aktualności mamy "Aktywni w domu". Na swoich stronach i na profilach facebook znajdziecie na https://www.facebook.com/groups/1484126858428868/
  • Serdecznie pozdrawiam - dbajcie o siebie - L. Stasiła
  • W razie pytań proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.